Ett flygplan över Norrköpings rådhus.

Dags att lägga ner flygplatsen

I över åtta år har Vänsterpartiet drivit frågan om att lägga ned Norrköpings flygplats både av ekonomiska och klimatmässiga anledningar. Varje år gör flygplatsen över 25 miljoner kronor i underskott. Vänsterpartiets oppositionsråd Nicklas Lundström kommenterar:

– Kommunen subventionerar flygplatsen med massor av Norrköpingsbornas skattepengar. Att Münchenflyget nu går i konkurs innebär ännu större förluster och visar återigen hur ekonomiskt galet det är. Vi varnade för att det skulle bli så här. Kommunen tog alldeles för stora risker när man lade så mycket skattepengar på detta.

– Vi säger som vi gjort så många gånger tidigare, pengarna behövs bättre i den ansträngda välfärden än som bidrag till privata flygbolag. Under denna tid har minst 250 miljoner kronor gått upp i rök i flygplanens jetmotorer.

– Münchenlinjen har kostat kommuninvånarna 43 miljoner utöver de årliga subventionerna och det enda resultatet är stora klimatutsläpp. Detta senaste bakslag gör att jag tycker att det är läge att se över bidragen till flygplatsen och avsluta de ekonomiska äventyrligheterna.

Foto: Bengt Bergholm/Norrköping airport

SVT Nyheter Öst: Stjernkvist om att Münchenlinjen lägger ner

Norrköpings tidningar: V: ”Stäng ner flygplatsen”