Årsmöte

Årsmöte 2019 för Vänsterpartiet Norrköping

Söndag 3 mars hade Vänsterpartiet Norrköping årsmöte på Matteusgården. Runt 30 medlemmar var med och valde ny styrelse och blickade tillbaka på ett år när föreningen växte så det knakade.

Årsmötet leddes av Lotta Johnsson Fornarve, andre vice talman och sörmländsk riksdagsledamot för Vänsterpartiet.

Ny styrelse för Norrköpingsföreningen valdes, bestående av åtta ordinarie ledamöter och tre ersättare.

30-åriga Marcus Posada, tidigare kassör och ersättare, är ny ordförande efter Olof Carlstein. Den nya styrelsen uppvisar stor bredd vad gäller bland annat ålder (21-68 år), etnisk bakgrund och sysselsättning. Sex av elva personer är kvinnor.

Styrelsen tillträder i ett läge när lokalföreningen vuxit rejält och väntas fortsätta växa. Ordförande Marcus Posada kommenterar:

– Vänsterpartiet Norrköping växer kraftigt till skillnad från de flesta andra partier. Under 2018 har vi ökat med betydligt mer än 100 medlemmar och många har dessutom valt att bli aktiva. Vi ökade också med över 2 600 röster och fick 8,2 procent av Norrköpingsbornas röster i valet. Vi kommer att använda vår ökade styrka för att synas mer i bostadsområdena och driva kommuninvånarnas frågor som oftast också är våra frågor.

Här är den nya styrelsen med kontaktuppgifter.

Stora delar av den nya styrelsen; Melinda Kandel, Johan Norlund, Sara Perlman, Tobias Holmberg, Marcus Posada, Rodi Ailert, Emir Ajanovic och Lorena Peralta.

Avgående ordförande Olof Carlstein gick igenom fjolårets verksamhetsberättelse, som visade att aktivitetsnivån varit imponerande hög. Störst fokus under 2018 låg naturligtvis på valarbetet, med exempelvis ringkampanj, nätkampanj, tre veckors dagligt öppethållande i valstugan, medlemsutbildningar, deltagande i lokala paneldebatter, områdesvisa aktiviteter som till exempel flygbladsutdelning och två publikdragande besök i Hörsalen av Jonas Sjöstedt. Under valrörelsen tillkom ett stort antal nya medlemmar samtidigt som cirka 100 aktivister engagerade sig.

Dessutom genomfördes under fjolåret nio medlemsmöten där större beslut fattades, 13 styrelsemöten och sex vänstercaféer. Större arrangemang var internationella kvinnodagen, första maj-firandet (där Adam Tensta uppträdde i Vasaparken och flera hundra personer deltog) samt East Pride. I februari i år hjälpte även närmare 30 av Norrköpingsvänsterns medlemmar till som funktionärer när distriktet stod värd för partiets nationella EU-valkonferens i De Geer-hallen.

Här kan du läsa Olof Carlsteins årskrönika för 2018.

Olof Carlstein, avgående ordförande, berättade om ett händelserikt 2018 när lokalföreningen bland annat fick runt 100 nya medlemmar.

På årsmötet diskuterades även vad som hände i kommunpolitiken under 2018.

– Kvartetten (S, KD, C, L) styr nu Norrköping i minoritet och Vänsterpartiet är i praktiken vågmästare. Detta märks så klart, vi har redan använt vår styrka för att bland annat rädda fritidsgårdarna från nedskärningar, få till en renovering av Hagebyhallen, stärka anställningstryggheten vid upphandlingar och mildra nedskärningarna inom äldreomsorgen, sa Vänsterpartiets oppositionsråd Nicklas Lundström.

Oppositionsrådet Nicklas Lundström redogjorde för det kommunpolitiska arbetet, där vi i praktiken har en vågmästarroll.

Under årsmötet avtackades valberedningen och den avgående styrelsen med blommor och choklad.

Samtliga mötesdeltagare bjöds även på mackor och tårta.

Runt 30 personer deltog i årsmötet på Matteusgården.

Tobias Holmberg, Marcus Posada och Sara Perlman sitter i den nyvalda styrelsen.

Lotta Fornarve Johnsson, andre vice talman och riksdagsledamot, reste ner från Oxelösund för att leda mötet och berätta om talmansarbetet.