Internationella kvinnodagen

150 tågade för kvinnors rätt

Halva makten, hela lönen – Hela lönen, hela tiden! Det var ett av slagorden som ekade genom Norrköpings stadskärna, när runt 150 personer trotsade snålblåsten och tågade tillsammans på Internationella kvinnodagen.

Under parollen Kamp mot sjuka arbetsvillkor! gick demonstrationståget från stadsbiblioteket via Drottninggatan mot Industrilandskapet, med slutdestinationen kårhuset Trappan. Arrangemanget gjordes gemensamt av Vänsterpartiet, Ung vänster, Feministiskt initiativ och Unga feminister. Flera andra privatpersoner och föreningar slöt upp i den feministiska aktionen.

Uppställning innan avfärd. Foton: Nelli Perlman och Ulrika Persson

V:s Annika Kaiser.

Folkmassan fylldes på mer och mer trots snålblåsten.

Runt 150 personer deltog i tåget som gick mot Trappan.

Skaran värmdes först upp med ett tal av Isabelle Ambec från Unga feminister. Väl framme vid Trappan hölls det sedan ytterligare tal. Vänsterpartiets Östergötlands riksdagsledamot Linda Westerlund Snecker talade om hur vissa är ute efter att förminska kvinnor, men uppmanade åhörarna: ”When they go low, we go high!”

– Vi vill ha rättvisa! Vi kräver högre löner, fasta anställningar, bra arbetsmiljö, sex timmars arbetsdag, att inte bli tafsade på av chefen, bra pensioner. Vi har politiken och strategierna, sa hon.

Efter 20 år som aktiv vänsterfeminist ser hon att vissa framsteg gjorts, som att gapet minskat något mellan mäns och kvinnors löner, att vi idag har en samtyckeslag och att det finns genuspedagoger.

– Men om 20 år när jag står här igen vill jag att våra vinster ska vara större. Hatet, våldet och patriarkatet kommer aldrig att få dansa med oss! avslutade hon innan applåderna rungade.

Linda Westerlund Snecker höll ett bejublat anförande.

Ung Vänsters Amy Berglund talade om hur fickor och kvinnor riskerar att drabbas av psykisk ohälsa och utbrändhet till följd av de snäva normerna, där flickor förväntas vara duktiga och omhändertagande.

Efter talen bjöd Vänsterpartiet in till ett panelsamtal inne i kårhuset mellan Annika Kaiser, Amy Berglund, Jenny Bengtsson och Carina Wellton. Även de talade om kvinnors villkor i arbetslivet, bland annat om den stress och utbrändhet som främst drabbar kvinnor.

Amy Berglund skötte megafonen med den äran.

Vänsterpartiet gick i täten, men flera föreningar och många privatpersoner deltog.