Kommunfullmäktige

Privatiseringshysteri gällande Norrköpings kommuns väktare

Pressmeddelande – V kritiska till att formuleringen att driva vaktorganisation i kommunal regi strukits.

Nicklas Lundström i Folkbladet: ”Det förvånar oss dock att Kvartetten valt att stryka möjligheten att sköta bevakningsverksamheten kommunalt.”

Läs artikeln i Folkbladet här.

Pressmeddelande.

På kommunfullmäktige nästa vecka finns ett förslag om att de bevakningstjänster som kommunen köper in ska samordnas och att samarbetet med kommunens olika välfärdsverksamheter ska öka. Idag har kommunen bara en väktare med bil på kvällar och nätter. Ytterligare cirka 6 tjänster upphandlas på kortare eller längre tid. Vänsterpartiets oppositionsråd Nicklas Lundström kommenterar:

– Vi i vänstern ser också behovet av kommunala väktare i vissa fall, exempelvis har de gjort att det blivit lugnare på stadsbiblioteket där det tidigare var störningar. Vi tycker också att det är bra att samordna bättre med kommunens olika verksamheter. Att exempelvis ingripa vid störningar inom skolan, äldreomsorgen och på särskilda boenden är ofta mer komplicerat och kräver en annan kompetens än det vi oftast tänker på som väktarverksamhet.

I det förslag tjänstemännen lade fram så stod att ” I det fall inga anbud som motsvarar fastställda krav och kriterier lämnas ges kommunstyrelsen i uppdrag att organisera verksamheten i egen regi.” Denna mening har Kvartetten valt att stryka i beslutsförslaget till fullmäktige. I övrigt är förslaget identiskt. Nicklas:

– Det förvånar oss dock att Kvartetten valt att stryka möjligheten att sköta bevakningsverksamheten kommunalt. Vi är helt eniga om att vi skulle tjäna oerhört mycket på att stärka samarbetet med de kommunala kärnverksamheterna och se till att väktarna har den erfarenhet och kunskap som behövs. Men sedan menar alltså Kvartetten att kommunen endast ska få alla dessa fördelar om det finns en privat utförare som klarar uppdraget. I annat fall ska vi alltså fortsätta med den uppenbart otillräckliga och ineffektiva modell som vi använder idag. Privatiseringshysterin har alltså gått så långt så att om inte marknaden klarar det då ska Norrköpings kommun inte genomföra förbättringarna alls. Snacka om blind marknadsfundamentalism!