Kommunfullmäktige

Nej till kommunal censur av kvinnor i slöja

Lång debatt i KF om interpellation om att förbjuda bilder på flickor i slöja i kommunal reklam.

Det blev en lång debatt under måndagskvällens kommunfullmäktigesammanträde, närmare två timmar lång, när interpellationen från Sophia Jarl (M) och Sylvia Nilsson (M) skulle behandlas. Interpellationen ifrågasätter om bilder på flickor iklädda slöja ska få förekomma i kommunens marknadsföringsmaterial eller ej. Läs Vänsterpartiet Norrköpings kommentarer nedan:

Nicklas Lundströms kommentar:

SLÖJDEBATT (nr 3 eller 4?)
Moderaterna i Norrköping hade ikväll en interpellation om att införa kommunal censur riktad mot kvinnor och flickor som bär slöja. Deniz Butros var nog ännu vassare i talarstolen, men något liknande detta sa jag:

Låt mig först säga något om hedersförtryck. Hedersförtryck är vidrigt och ett allvarligt samhällsproblem som måste bekämpas. Här ligger Norrköping långt fram, men mer behöver göras.
1. Vi behöver mer förebyggande arbete och framförallt kunskap, inte minst inom skolan och socialtjänsten för att upptäcka förtrycket.
2. Men det behövs också mer resurser – bland annat till tjej- och kvinnojourerna för att kunna hjälpa de som utsätts.
3. Och det behövs bättre & hårdare lagstiftning – bland annat så att fler kan dömas samtidigt då hedersförtryck alltid utövas av en familj, släkt, eller större grupp.

Men hedersförtryck är inte samma sak som att bära slöja. Och det kan inte bekämpas genom att förbjuda vare sig slöjor, eller för den delen kors eller kyrkor i kommens kommunikation och bilder. Såna här utspel gör bara den kampen svårare och otydligare.

Låt mig också säga några ord om fundamentalistisk religionsutövning. Islamistiska fundamentalister är vänsterns politiska fiender.
Varenda religion har använts för övergrepp och för att förtryck av kvinnor. Också både kristendomen och judendomen fastslår att kvinnan skall vara underordnad mannen.
Det är också något som praktiserats under stora delar av historien, också i Sverige. Och den sortens kristet hedersförtryck utövas fortfarande både av inhemska och invandrade sekter och samfund, också i Norrköping idag.
Men det är ju fundamentalisterna och extremisterna som utövar sina religioner så. Det är inte majoriteten av de kristna eller muslimerna. Och de är fundamentalisterna som måste bekämpas politiskt. Aldrig varenda troende människa.

Just därför är Moderaterna ute och cyklar med sin interpellation. De mest radikala islamisterna anser definitivt inte att exempelvis arbetande kvinnor och studerande flickor i slöja ska synas i kommunens kommunikation – eller överhuvudtaget ska få arbeta med eller studera med främmande män.
Att allt fler troende kvinnor med slöja arbetar i kommunen – och är oumbärliga för att Norrköpings välfärd ska fungera – det är outhärdligt för fundamentalisterna. Än mer när dessa kvinnor blir chefer eller politiker och fattar självständiga beslut och utövar makt i samhället. Själv är jag stolt över att vi (som första parti i kommunen?) har förtroendevalda i kommunen som bär slöja. Man undrar ju om hon skulle få synas på bild eller delta i debatter om Moderaternas idéer blev verklighet.

Att utesluta alla kvinnor och flickor – som idrottar, som är unga företagare, som arbetar i hemtjänsten eller på våra bibliotek, som bara tar en promenad i solen – från alla kommunens bilder. Det är faktiskt helt galet.
Och något säkrare sätt att segregera och skapa motsättningar har jag svårt att tänka mig.

Jag tror inte heller att norrköpingsmoderaterna tänkt igenom konsekvenserna av sina förslag. Det är rätt svårgenomförbart. Ska man ha kommunala censorer som redigerar bort kvinnor i slöja från bilder på augustifesten, folksamlingar och skolfoton? Eller ska de kommunala väktarna vi pratat om tidigare jobba med att avvisa dessa kvinnor och flickor när bilder ska tas så att de inte syns i kommunens kommunikation?

Denna fråga om kommunal självcensur riktad mot vissa kommunmedborgare hör överhuvudtaget inte hemma i ett modernt och fritt samhälle. I Iran eller Saudiarabien bestämmer politiken om hur kvinnor och flickor ska klä sig och vilka kvinnor som ska få synas – Sådant hör inte hemma i Sverige eller Norrköping. Vi kommer aldrig att stöda lagar eller kommunala censurregler gällande kvinnors och flickors klädsel – det är helt enkelt orimligt i ett demokratiskt samhälle.

Nicklas Lundström håller ett anförande

Deniz Butros kommentar:

Moderaterna i Norrköping vill inte att kommunen ska ha bilder på kvinnor i slöja, jag svarade

”Moderaterna beskriver kvinnor i slöja som automatiskt förtryckta. Det baserar dem på ett arabiskt ord. Det finns inget utrymme för att tänka sig att dessa kvinnor aktivt valt att bära detta plagg. Nej, det insinueras att muslimska kvinnor i slöja är utsatta för hedersvåld
och att de behöver räddas.

Jag vill börja med att säga några ord om hedersvåld för det är en del av patriarkatets
förtryckmekanismer. Norrköpings Kommunen och regionen har ett aktivt arbete, vi är bland de bästa i landet på de här frågorna. I riksdagen har Vänsterpartiet röstat för att skärpa lagen om kvinnofridskränkning så att den även gäller kollektivt förtryck.

Vänsterpartiet är ett feministiskt parti. Vi kämpar för att Sverige ska vara jämställt, för att flickor och kvinnor ska vara fria och jämlika männen. Makt är ett viktigt begrepp inom genusforskningen.

Kvinnor ska ha lika mycket makt som männen. Hur kan man öka muslimska kvinnors makt? Här kommer tre förslag från forskningen:
1. Ge muslimska kvinnor plats i politiken, ge dem representation
2. Stötta organisationer för muslimska kvinnor, det finns flera stycken här i Norrköping
3. Undersök era politiska förslag utifrån hur de påverkar muslimska kvinnor

Ett sätt att minska makten är att osynliggöra. Genom att plocka bort och aldrig visa kvinnor i slöja är det ett skolboksexempel på osynliggörande. Osynliggörandet fråntar kvinnor deras identitet eller
påminner dem om att de är mindre värda.

Moderaterna säger sig värna den svenska jämställdheten genom att gömma undan kvinnor som valt att ha slöja på sig. I Saudi Arabien photoshopas kvinnor bort i reklamtidiningar, i Norrköpings kommun vill Moderaterna photoshopa bort kvinnor i slöja. Olika sidor av samma mynt.

Sverige och Europa står inför två stora hot idag. Det ena är klimatförändringarna som ni ofta hör mig prata om. Det andra hotet mot våra länder är den växande rasismen och främlingsfientligheten.

Islamofobin drabbar människor varje dag. Anmälningarna om hatbrott har ökat kraftigt i Sverige. Ökningen gäller alla religiösa grupper i samhället, men värst drabbade är muslimer. Så länge politiker och politiska partier pekar ut muslimer som annorlunda kommer islamofobin växa.

När samtalet handlar om att muslimer inte får synas i vårt samhälle, att de inte har en plats i vår gemenskap, kommer det finnas högerextrema terrorister som tror att deras tid kommit. Det är vår uppgift, alla i den här salen, att se till att det aldrig blir deras tid igen. ”

Det sista stycket är snott från briljanta Christina Höj Larsen

Deniz Butros håller sitt anförande