EU-valet 2019

EU-valet. Deniz Butros intervjuad i Folkbladet

Deniz Butros, 3:a på listan till EU-parlamentet, intervjuad i Folkbladet.

Måndagen den 1 april intervjuas Deniz Butros i Folkbladet.

”Klimatet och antirasism är de stora frågorna i EU-valet för Norrköpingsbon Deniz Butros, 27, trea på Vänsterpartiets EU-lista.”

Folkbladet skriver bl.a:

”Klimat och miljö är frågor som Deniz Butros har fokus på i EU-valet.

”Deniz Butros är också rädd för den växande rasismen och högerextremismen i Europa och Sverige.”

– I måndags hade vi slöjdebatten i fullmäktige, som inte initierats av sverigedemokrater, utan av Moderaterna. Att den frågan väcks av helt legitima politiker gör mig orolig.

Butros värnar om mänskliga rättigheter och religionsfrihet, rätten att kunna uttrycka sin religion i det offentliga rummet utan att bli utsatt för hatbrott.”

Folkbladet skriver också:

”Vilken är V:s inställning till att vara med i EU nu?

– Det är fortfarande med i partiprogrammet att vi ska lämna, men vi har tio år på oss att ställa om klimatet och våra samhällen och vi ser att den ökande högerextremismen också är väldigt farlig och finns redan aktiv i parlamentet. Då har vi beslutat oss för att vi kommer inte att driva utträdeskravet nu, utan nu ska vi fokusera på att göra det bästa vi kan av situationen i Europa.”

Deniz Butros

Här kan du läsa mer om Vänsterpartiets kandidater i EU-valet.

Sist i artikeln finns lite fakta om Deniz:

Deniz Butros

Bor: Norrköping

Familj: Make och en sexmånadersbebis.

Bakgrund: Klimat- och miljövetare, ledamot i kommunstyrelsen, tekniska nämnden och partistyrelsen och har jobbat i Bryssel. Energi- och klimatstrateg vid länsstyrelsen i Södermanland.

Aktuell: Nummer tre på Vänsterpartiets lista till EU-valet.

Läs artikeln på folkbladet.se här! (den kan kräva prenumeration)