Äldreomsorg

Debattartikel i Folkbladet – Nu behövs annat än applåder

Pengar till undersköterskorna!Under våren och sommaren som gått har många anställda i Norrköpings kommun gjort ett fantastiskt arbete, tusen tack för ert fortsatt enorma arbete under pandemin.Undersköterskor som jobbar inom äldreomsorgen i Norrköping har fått dra ett större lass under de svåra månaderna. Nu när applåderna och hejaropen tystnat är det dags att fylla ledande politikers tomma applåder med innehåll, låta den där uppskattningen ni har förmedlat från talarstolen avspeglas i undersköterskors arbetsvillkor och löner; med andra ord var trovärdiga! Vi i Vänsterpartiet kommer att göra allt som står i vår makt för att ord och handling den här gången stämmer överens.

Förutom applåder från balkonger och talarstolar har anställda inom äldreomsorgen fått mycket uppmärksamhet av civila som valt att visa sin uppskattning på flera olika sätt. Många fått upp ögonen för vilket oerhört viktigt arbete som görs i äldreomsorgen.

De senaste åren och som en konsekvens av Kvartettens politik har arbetsvillkoren inom äldreomsorgen i Norrköping försämrats markant. De stora neddragningarna på demensboendena är bara ett litet exempel på Kvartettens verk. I Sverige och Norrköping såg vi hur pandemin blottlade de brister som har funnits under lång tid och det handlar inte enbart om Covid-19.

Krisen har visat med all tydlighet vilka yrkesgrupper som håller upp samhället. Vänsterpartiet tar ansvar för det – arbetsmiljön måste förbättras och löner måste upp. Applåder är roligt att få men ger inte mat på bordet och betalar ingen hyra.

Ricardo Olivares (V) Ledamot Vård- och omsorgsnämnden Norrköping