Arbetsmarknads och vuxenutbildningsnämnden

Stoppa den sociala dumpningen S !

Återigen är frågan om social dumpning aktuell efter att det blivit intern strid i socialdemokraterna. S i Norrköping tvingar alltså fattiga försörjningsstödstagare att söka bostad i andra Östgötakommuner så att dessa ska få ta kostnaderna. Det är definitionen av Social dumpning.

Vid decembermötet med arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden föreslog vänstern att kommunen omedelbart skulle stoppa flyttkraven och sluta strida för den i kammarrätten.

Nicklas Lundström, gruppledare och ledamot i nämnden kommenterar så här:

–          När riksdagsledamöter och politiker från grannkommunerna som tillhör S går ut i NT och fördömer agerandet så tycker man ju att norrköpingsossarna borde backa. Men icke. Kvartetten ville i december inte besluta om saken utan sköt upp det. Nästa möte är inte förrän februari och under tiden kommer fler utsatta att drabbas.

–          På dagens kommunstyrelse (01–11) redovisades kommunens arbete med att minska trångboddheten som pågått i några år och faktiskt nått en del framsteg. Då är det ytterst märkligt att en av kommunens nämnder jobbar åt rakt motsatt håll och istället vill öka trångboddheten. Socialkontoret bekräftade också nu att de nya hårda boenderiktlinjerna slår hårt mot deras sociala insatser och kostar kommunen både i pengar och mänskligt lidande… Precis det vi varnat för.

∗   ∗

Nicklas Lundström och Sara Perlman lämnade i december 2020 in ett nämndinitiativ i Arbetsmarknads och vuxenutbildningsnämnden ” Stoppa den sociala dumpningen”. Läs initiativet här!

Vänsterpartiet 2020
Nämndinitiativ till Arbetsmarknads och vuxenutbildningsnämnden

Stoppa den sociala dumpningen

Kvartettens nya riktlinjer för ekonomiskt bistånd som började gälla i februari har fått långtgående konsekvenser. Utan att beröra innehållet i övrigt betyder det att Norrköpings kommun numer tvingar fattiga försörjningsstödstagare att söka bostad i hela länet. Det är
själva definitionen av Social dumpning – att genom politiska beslut får människor utan egen försörjning att flytta till andra kommuner som då får ta kostnaden. Att Kvartetten samtidigt chocksänkte de boendekostnader man beviljar försörjningsstöd för med upp till 2000 kronor i månaden gör avsikten i det närmaste övertydlig.

Regeringen har länge markerat stenhårt mot social dumpning och sagt att kommunerna inte ska hålla på med det. Statskontoret har nu snabbutrett frågan och kommit med kartläggningen ”Aktiv medverkan till bosättning i annan kommun”. Där pekas Norrköping ut som en av de problematiska kommuner som sysslar med social dumpning och skriver följande om saken:

”Ett aktuellt exempel gäller Norrköpings kommun. Förvaltningsrätten har i flera domar slagit fast att
Norrköpings kommun inte kan ställa krav på att personer med försörjningsstöd ska söka boende utanför
kommungränsen. Kommunen har dock gått vidare och överklagat förvaltningsrättens dom till
kammarrätten.
Vi anser att rättsläget är klarlagt. Men eftersom kommuner fortsätter att villkora ett fortsatt försörjningsstöd
med att den berörda personen söker bostad utanför hemkommunen behöver lagstiftningen tydliggöras.”

Civilminster Lena Micko kommenterar med att: ”det rör sig om utsatta grupper, exempelvis med missbruksproblematik, psykosociala problem eller nyanlända personer som vissa
kommuner inte vill ta sitt eget ansvar för, grupper som kan behöva extra stöd”. Och hon förtydligar att det inte håller att skylla flyttarna på bostadsbrist, saknas det bostäder måste en kommun bygga nya.

Även om Kvartetten upprepade gånger har deklarerat sin stolthet över de nya hårda riktlinjer så tycker vi att det nu är dags att backa. Åtminstone från de delar där statskontoret anser att det redan är avgjort. Strävan att låta andra kommuner ta ansvaret för Norrköpings fattiga bör inte gå så långt att man tvingar fram ny lagstiftning innan man backar och tar sitt förnuft till fånga.

Vänsterpartiet föreslår nämnden besluta:

– Att dra tillbaka sin överklagan till kammarrätten gällande krav på att söka bosättning i andra Östgötakommuner för att försörjningsstöd.
– Att ”Riktlinjer för ekonomiskt bistånd” revideras så att kravet på att söka bostad i hela länet stryks.

Nicklas Lundström (V)
Sara Perlman (v)