Äldreomsorg

Debattartikel i Folkbladet – Vi ska bygga en starkare äldreomsorg!

Vi ska bygga en starkare äldreomsorg!

Den svenska äldreomsorgen har under alltför lång tid fått för lite pengar. Regeringarna såväl som Kvartetten här i Norrköping har skurit ner och snålat på de äldsta alldeles för länge. Det har många fått betala ett mycket högt pris för under pandemin. Äldreomsorgen behöver nu byggas upp till världsklass igen. Tack vare Vänsterpartiet har nu riksdagen beslutat om två miljarder till kommunerna för att minska andelen timanställda.

I slutet av 2020 kom regeringens Coronakommission med sin rapport om äldreomsorgen. Den riktar stenhård kritik både mot den sittande regeringen och mot tidigare regeringar för hur de under årtionden nedprioriterat äldreomsorgen. Kommissionen är tydlig med att arbetsförhållandena och anställningstryggheten inom äldreomsorgen måste förbättras. Att minska antalet vikarier och tillfälligt anställda skulle stärka kvaliteten och öka tryggheten i omsorgen, de skulle öka möjligheten till goda och långsiktiga relationer med äldre och skapa starkare personalgrupper.

Det betyder fler riktiga tillsvidareanställningar istället för timanställningar, så att fler orkar och vill arbeta kvar inom äldreomsorgen. För att få fler att vilja jobba inom hemtjänsten är också rätten till heltid och att skrota de delade turerna viktiga. Saker vi kämpat för och som nu är på plats i Norrköping – men det måste ändå bevakas och genomföras på ett bra sätt.

Med vänsterns satsning på att minska andelen timanställda ges nu kommunerna möjlighet att verkligen ta tag i ytterligare ett av de stora problemen med vår äldreomsorg. Med färre timanställda och bättre arbetsvillkor kan vi ta viktiga steg mot en bättre och tryggare äldreomsorg. Vi kommer att bevaka att detta verkligen genomförs liksom att vi kommer att fortsätta kampen för höjda löner och mer makt över det egna arbetet för den samhällsbärande äldreomsorgspersonalen. Det är att betrakta som ett politiskt löfte från oss till norrköpingsborna.

Nicklas Lundström och Annika Kaiser,
ledamöter i Kommunstyrelsen. (V)
Ricardo Olivares och Rahmo Sheeq Aadan,
ledamöter i Vård- och omsorgsnämnden. (V)

Nicklas Lundström, Annika Kaiser, Rahmo Sheeq Aadan och Ricardo Olivares.

Läs artikeln i Folkbladet här (kan kräva prenumeration)