Debattartikel

Debattartikel i NT – Överskottet ska såklart gå till välfärden

Överskottet ska såklart gå till välfärden!

Under 2020 så gjorde Norrköpings kommun förvånande nog ett enormt överskott. Både Sossarna och högern föreslår att de allra mesta ska läggas på hög. Vi i vänstern vill istället använda pengarna till efterlängtade välfärdssatsningar.

Vi prioriterar investeringar i klimatet och eftersatta bostadsområden, mer personal i förskolan och en rejäl semesterbonus till de som kämpat i förskolan och äldreomsorgen.

Överskottet blev över 437 miljoner. Det beror mest på stora tillskott från staten för att hantera pandemin och på att en del av kommunens verksamhet fått ställas in för att minska smittspridningen. Det styrande partierna med S i spetsen föreslår mindre satsningar på skola och äldreomsorg och att en del ska avsättas till sämre tider. Det håller vi med om men vi tycker att det behövs betydligt mer offensiva satsningar för att Norrköpings välfärd ska ta sig ur krisen. Vi föreslår ytterligare nästan 100 miljoner till norrköpingsbornas välfärd.

För det första tycker vi att de som slitit inom äldreomsorg och förskola under hela pandemin och inte har kunnat arbeta hemifrån nu ska få lön för mödan. En extra semesterbonus på 5000 kronor kan förgylla en efterlängtad semester och dessutom stimulera lokala företag och besöksnäring.

För det andra vill fortsätta utbyggnaden av cykelvägar som annars helt kommer att avstanna. Dessutom måste vi höja kommunens krisberedskap genom att investera i klimatanpassning, bland annat för att förebygga förödande översvämningar. I en kommun som nu investerar oerhört mycket så tycker vi också att man ska komma ihåg områden som Navestad och Marielund där kamphuset måste rustas upp.

För det tredje vill vi anställa rejält fler personal inom förskolan så att barn till arbetslösa och föräldralediga kan få dubblerad tid i förskolan till 30 timmar i veckan. Det är en satsning som skulle ge dessa ofta ganska utsatta barn samma rätt till förskolans lärande och en mycket bättre chans att sedan klara sig bra i skolan och livet.

På Kommunfullmäktige 31 maj ska det beslutas om hur dessa pengar ska användas. Vårt förslag är enkelt och tydligt – satsa på vår välfärd istället för att bara sättas in pengarna på bankkontot.

Nicklas Lundström, Gruppledare (V)

Läs artikeln på nt.se här!

Läs den skannade artikeln nedan: