Kommunstyrelsen

Nämndinitiativ – Ta arbetsgivaransvar för våldsutsatta anställda!

Nyligen mördades fem kvinnor i Sverige av män på bara tre veckor. En av dem bland folk på resecentrum i grannstaden Linköping.

En del av problemet är att denna allvarliga brottslighet sällan upptäcks i tid och att mörkertalet är stort. Kommunen är Norrköpings största arbetsgivare och skulle genom att systematiskt fråga de anställda om våld i nära relationer kunna göra stor skillnad.

Detta görs inte idag i kommunen vilket Vänsterpartiet nu lagt ett förslag om att ändra på. Beslutet ska tas på kommunstyrelsen den 7 juni, Nicklas Lundström, gruppledare för vänstern i kommunen kommenterar:

–  För mig så är det självklart att Norrköpings kommun måste göra allt vi kan för att upptäcka och stoppa dessa våldsbrott så tidigt som möjligt. Lyssnar man på kvinnojourerna så kan arbetsgivaren eller närmsta chefen vara ett viktigt stöd för den våldsutsatta kvinnan. Detta görs bäst genom att införa en rutin om att fråga om våld i nära relationer, till exempel vid medarbetarsamtal.

–  Det här är ett sånt där förslag som jag inte tror att varken Moderaterna eller Kvartetten kommer att ha svårt att bifalla. Jag upplever att vi är helt eniga om hur allvarlig den här brottsligheten är och att den ska bekämpas med alla medel.

Läs nämndinitiativet här!