Kommunstyrelsen

V-förslag om arbetsgivaransvar för våldsutsatta bifalls!

Män som mördar kvinnor de har en relation till är ett stort problem också i Sverige. Nyligen lade Vänsterpartiet ett förslag om att kommunen som arbetsgivare skulle göra mer för att upptäcka denna allvarliga brottslighet i tid. En metod som andra kommuner redan använder handlar om att systematiskt fråga de egna anställda om våld i nära relationer. Den 7 juni bifölls förslaget på kommunstyrelsen och arbetet ska följas upp innan året är slut.

Nicklas Lundström, gruppledare för vänstern i kommunen kommenterar:
– Jag är riktigt glad idag! Vi kunde komma överens om hur vi genom att fråga och informera våra anställda ska kunna upptäcka och bekämpa den här mycket allvarliga formen av våldsbrott. Varenda kvinna som kan hjälpas ifrån det helvete som det är att leva med en man som utövar våld och kontroll är en verklig seger.

– Lyssnar man på kvinnojourerna och SKR (Sveriges kommuner och Regioner) så kan arbetsgivaren eller närmsta chefen vara ett viktigt stöd för den våldsutsatta kvinnan. Och detta görs bäst genom att just införa rutiner om att fråga om våld i nära relationer, till exempel vid medarbetarsamtal.

Läs nämndinitiativet här!