Flygplatsen
Ett flygplan över Norrköpings rådhus.

Kommentarer om flygplatsen

Nu har det offentliggjorts att den av Kommunfullmäktige beslutade upphandlingen av Norrköpings flygplats avbryts. Tanken var att den under tre år skulle driftas av en privat aktör men finansieras av skattepengar för att sedan bli helt privat. Vänsterpartiet röstade i fullmäktige mot upphandlingen och ville istället lägga ner flygplatsen. Nicklas Lundström, gruppledare kommenterar:

– Jag hoppas att detta är spiken i kistan för Norrköpings flygplats. Jag tror att många Kvartettenpolitiker såg detta som sista chansen att göra sig av med en i grunden olönsam verksamhet. Det rimliga nu vore att lyssna på oss och lägga ner detta monster som varje år slukar cirka 30 miljoner av norrköpingsbornas skattepengar. Pandemin kommer att göra att den kommer att kräva ännu större stöd under många år framåt. Dessutom har ännu mer pengar nu slösats på en dyr och komplicerad upphandling.

– Det vi har är en ren charterflygplats som fullständigt spyr ut koldioxid, när det väl lyfter några plan alls. Dessutom blockerar flygplatsen massor av central mark som skulle behövas för att bygga bostäder och företag och innebära rejäla intäkter för kommunen. Det är helt enkelt inte rimligt att norrköpingsborna subventionerar en klimatskadlig charterflygplats när pengarna skulle behövas i skolan och äldreomsorgen.

Nicklas Lundström

Nicklas uttalar sig i NT: Länk till nt.se