Elsparkcyklar

Kommunstyrelsen – Kvartetten fegar om elsparkcyklarna!

Vid dagens möte (6 december) med kommunstyrelsen fattades beslut om ”taxa för fordonsflytt av cykel, elsparkcykel och moped klass 2”. Det handlar om att när parkeringsvakterna flyttar olämpligt parkerade elsparkcyklar en kort sträcka blir avgiften som uthyrningsföretaget får betala 300 kr. Om man forslar bort elsparkcykeln till en kommunal uppställningsplats längre bort blir avgiften 1600 kr. Nicklas Lundström, gruppledare för vänstern i Norrköping kommenterar:

– Nu är det vinter och antalet som kör hyrda elsparkcyklar och sedan slänger dem runt sig på våra gator har minskat med kylan. Men jag är säker på att problemet återkommer med full kraft i vår. Kvartetten föreslår nu tydliga avgifter som företagen får betala när våra parkeringsvakter måste flytta på vårdslöst parkerade elsparkcyklar. Så långt är det bra.

– Problemet är att Kvartetten prioriterar korta flyttar av elsparkcyklarna några meter och då blir avgiften till företaget bara 300 kronor. Vi föreslog istället att långa flyttar ska vara standard. Då körs elsparkcyklarna iväg till en särskild kommunal uppställningsplats och kostnaden för företaget blir 1600 kronor. Det skulle vara kännbart och då tror jag att företagen skulle tvingas styra upp kaoset som skapat på våra gator. Vi hoppas att Kvartetten snart ska inse sitt misstag och tänka om.

Vid sammanträdet yrkade också Moderaterna bifall till vänsterns förslag men med stöd av MP vann Kvartettens mycket försiktigare förslag.

Läs beslutsförslag från Kvartetten här!

Nicklas Lundström, Vänsterpartiet