Arbetsmarknadspolitik

Motion från V Norrköping – Slopa karensavdraget i kontaktyrken

Människor ska inte känna att de måste gå till jobbet när de egentligen är sjuka.

I Norrköping kom måndagenden  13 december en motion från vänstern upp på kommunstyrelsens informationsmöte. Motionen handlar om att kommunen bör avskaffa karensavdraget på egen hand – först för de viktiga kontaktyrkena med låga löner inom förskola och äldreomsorg. Vänsterns gruppledare Nicklas Lundström säger:

–  Kvartetten har hittills varit skeptiska till vårt förslag om att skrota karensavdraget inom äldreomsorgen och förskolan i Norrköping. Men jag hoppas att de tänker om nu när regeringen lägger fram åtminstone ett tillfälligt slopande av den för alla.

–  Karensavdraget bidrar till ökad smittspridning, våra viktiga men lågavlönade förskolelärare och undersköterskor drabbas extra hårt och kan inte jobba hemifrån. En del privata företag har slopat karensavdraget och  Norrköpings kommun bör inte vara sämre. Karensavdraget är dessutom en orättvisa vi måste ta bort för att klara av att locka personal till förskolan och omsorgen i framtiden.

Läs motionen här!