Kommunpolitik

Rapport på kommunstyrelsen – Nej till alla förbättringar för äldreomsorgen

Vid beslutsmöte 10 januari med kommunstyrelsen sade Kvartetten, med S i spetsen, nej till inte mindre än tre vänsterförslag på förbättringar för äldreomsorgen och förskolan i Norrköping. Det gällde förslag om att ge anställda i förskola och äldreomsorg rätt till gratis arbetsskor och avskaffa karensavdraget för samma yrkesgrupper. Dessutom avslogs ett förslag om bättre schemaläggning för de som arbetar natt. Nicklas Lundström, gruppledare för vänstern kommenterar dagens möte:

–  Norrköping har bland de absolut lägsta lönerna i Sverige inom äldreomsorg och förskola. Kvartetten och sossarna har sagt nej till att höja lönerna, nu säger de också nej till alla andra förbättringsförslag för dessa samhällsbärande välfärdsarbetare. Det är en dålig personal- och välfärdspolitik som kommer att göra det svårt att både behålla och rekrytera folk.

– Norrköping måste gå före och börja återuppbygga en stark välfärd som folk faktiskt vill arbeta i. Våra konkreta förslag om gratis arbetsskor, bättre nattscheman inom äldreomsorgen och slopat karensavdrag för undersköterskor och förskollärare som inte kan jobba hemifrån hade varit bra steg för kommunen att ta. Jag hoppas att de ändrar sig innan Kommunfullmäktige sista januari men de styrande partierna verkar helt enkelt inte vilja och blundar för medarbetarnas berättigade missnöje.

Ärende 24, 25 och 27 här.