Äldreomsorg

Undersköterskeupproret – Manifestation mot Hälsoscheman inom omsorgen

MANIFESTATION MOT KASSA SCHEMAN!
I morse den 19 januari, deltog vår gruppledare Nicklas Lundström på Undersköterskeupproret NORRKÖPINGs manifestation mot så kallade ”Hälsoscheman”. Över 1200 namnunderskrifter lämnades över till Socialdemokraternas nämndordförande i protest. Det hela handlar om att Norrköpings undersköterskor tvingas arbeta allt fler och kortare arbetspass vilket gör att man inte får tillräcklig vila. Utslitna undersköterskor drabbar dessutom våra äldre och gör det ännu svårare att locka fler till yrket.
Nicklas kommenterar:
”Vi går stolt undersköterskeupprorets ärenden. På kommunfullmäktige sista januari så föreslår vi just precis att nattpersonalen ska få bättre schema med mer vila mellan passen. Skamligt nog svarar sossarna att det är en tjänstemannafråga. Det är motsatsen till att ta politiskt ansvar för äldreomsorgens personal. När vi styr i kommunen efter valet kommer vi att fatta glasklara beslut som tjänstemännen skall verkställa.”