Ungdomsfrågor

Skär inte ner på fritidsgårdarna!

Vid sammanträde med Utbildningsnämnden onsdagen den 20 april och med Kultur- och Fritidsnämnden torsdagen den 21 april tog Kvartetten med instämmande av högern ett inriktningsbeslut om att flytta ”öppen fritidsverksamhet för unga” (fritidsgårdsverksamheten) till Utbildningsnämnden. Vänsterpartiet är kritiska och reserverade sig mot beslutet.

Olof Carlstein, ledamot i Kultur- och Fritid kommenterar:

–  Vår största farhåga handlar om ekonomin, Kvartetten har under många år skurit ner på Kultur och fritid vilket gör att risken är överhängande att fritidsgårdarna nu kommer att drabbas av besparingar. Jag tycker helt enkelt att den verksamheten är alldeles för viktig för att skära ner på – alla barn behöver en meningsfull fritid.

Elin Melander, ledamot i Utbildningsnämnden fortsätter:

–  Vi ser stora fördelar med att fritidsgårdarna ligger under samma kontor som skolan – det skapar bra och enkla möjligheter till samarbete kring våra barn och ungdomar. Dessutom är beslutet alldeles för svagt förankrat både hos personalen och de barn och unga som det ju faktiskt handlar om.

På Utbildningsnämndens möte fattades också beslut om Strömvillans framtid som Elin kommenterar så här:

–  Vi har varit tydliga med att vi tycker att frågan om KFUM:s uppskattade fritidsverksamhet på Strömvillan har sköts dåligt. Vi ser det dock som ett framsteg att man nu beslutat om en upphandling av fortsatt fritidsgårdsverksamhet för ungdomar på Strömvillan även om det kanske inte kommer hinna slutföras i tid innan nuvarande avtal går ut.

Elin Melander, ledamot i Utbildningsnämnden och Olof Carlstein, ledamot i Kultur och fritidsnämnden.