Navestad centrum

Ny politik för Navestad!

Igår, måndag 5 september besökte Ali Esbati – ekonomiskpolitisk talesperson (V) Norrköping. Han hälsade på hos Portalen i Navestad, Hyresbostäders satsning för att hjälpa personer att komma närmare arbetsmarknaden. Norrköpingsvänstern har nu också presenterat sin konkreta politik för att lyfta bostadsområdet. Nicklas Lundström, gruppledare, kommenterar:
–   Senast det gjordes en rejäl satsning i ringdansen var 2011 då vänstern såg till att spårvägen äntligen byggdes ut. Sedan dess har Socialdemokraterna och högern i stort sett ignorerat området och satsat på prestigeprojekt i innerstan. Vi har många väljare i området och känner att vi representerar dem därför presenterar vi nu konkreta förslag för Navestad.
– Det kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder AB äger idag Ringdansens centrum som idag tyvärr står delvis övergivet. Vi vill öppna ett medborgarkontor i Navestad som kan hjälpa och serva invånarna med frågor om kommunen, administration, och information. Lokalerna vore också en utmärkt placering för delar av Komvux utbildningsutbud. Dessutom bör föreningslivet i Navestad stöttas och lokaler upplåts till dem. En egen träffpunkt i Ringdansen bör också övervägas. Vi vill att kommunala tjänstemannaarbetsplatser flyttas till områdets tomma kontorslokaler – vilket också skulle gynna lokala småföretag.
Läs om vår politik för Navestad här:
– Avslutningsvis så skulle vänsterns generella välfärdspolitik kunna lyfta området rejält. Att ge alla barn rätt till 30 timmar i förskolan, återställa försörjningsstödet för barnfamiljer, utöka socialtjänstens uppsökande arbete och halvera biljettpriserna på spårvagnen skulle betyda massor för medborgarna i Ringdansen.
På bild: Ali Esbati, Linda Snecker och Nicklas Lundström