Äldreomsorg

Nedskärningar inom äldreomsorgen

Vid gårdagens Vård- och omsorgsnämnd beslutades om internbudget för verksamheten under 2023. Den nedskärning om 37,7 miljoner som högern och SD beslutade om i kommunfullmäktige kommer nu att verkställas ute i äldreomsorgen. Vänsterpartiet lade fram sitt eget förslag som med hänvisning till den egna budgeten för kommunen ville se satsningar istället för nedskärningar. Nicklas Lundström är gruppledare för Vänsterpartiet och ledamot i nämnden:
– I valrörelsen pratade särskilt Moderaterna och SD vackert om att satsa på äldreomsorgen, men nu när de har makten är det bara nedskärningar som serveras de äldre. De anställda säger att vi har en pågående kris i Norrköpings äldreomsorg, då kan man inte fortsätta att dra ner.
– Beslutet om internbudget innebär att vissa lediga tjänster inte tillsätts, satsningen på att anställa fler på särskilda boenden skrotas och bemanningspoolen avvecklas. Och allra värst – att Moderaterna nu sviker sitt vallöfte om att öka bemanningen inom demensomsorgen.
– Det här är dessutom bara början, slår lågkonjunkturen till står äldreomsorgen illa rustad. Höger/SD-styret har meddelat att de vill ta bort de anställdas rätt till heltid och sammanhållen arbetstid samt införa stora privatiseringar vilket leder till ännu sämre bemanning och arbetsvillkor. Om den här politiken fortsätter fruktar jag ett stålbad för Norrköpings äldreomsorg.
Nicklas Lundström