Kommunpolitik

Välfärden behöver resurser och tydlighet – nämndinitiativ

Kommentar till BS/SD Budget:

På tisdagen den 23 maj offentliggjordes Borgerlig Samverkans och Sverigedemokraternas budget för Norrköping 2024-2027. Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström kommenterar förslaget:

–  Det är ingen överraskning för mig att höger/SD-styret väljer att angripa välfärden på det här sättet. Det som dom kallar ett stålbad innebär över 130 miljoner mindre än vad nämnderna hade behövt nästa år. Det är helt tydligt att det är skolan och äldreomsorgen som kommer att drabbas hårdast.

–  Det är faktiskt rätt galet att Moderaterna och SD i valrörelsen lovade satsningar på demensomsorgen respektive undersköterskornas löner men nu gör precis tvärtom. Det nya styret har också brutit den tidigare politiska samstämmigheten om att inte göra stora nedskärningar inom skolan. Jag tror inga föräldrar, elever eller lärare i kommunen håller med Sophia Jarl om att det går att göra stora ”effektiviseringar”. Och ingen undersköterska, anhörig eller brukare tycker nog att det är en bra idé att fortsätta skära ner på äldreomsorgen. Nästa vecka kommer vi att presentera vårt förslag om hur välfärden kan räddas från högerns och SD:s angrepp.

Nämndinitiativ:

Välfärden behöver resurser och tydlighet

Den samlade oppositionen i Norrköping (S, V, C, MP) har lämnat in ett initiativ till kommunstyrelsen om att skriva till regeringen om det akuta behovet av ökade statsbidrag till välfärden. Gruppledarna kommenterar:

Nicklas Lundström (V):
–  Vi i vänstern tog initiativ till detta när vi såg hur stora nedskärningar som hotar Norrköpings välfärd kommande åren. De övriga i oppositionen hoppade snabbt på. Jag hoppas verkligen att Sophia jarl och de styrande också ser att vi inte kan skära ner mer på Norrköpingsbornas förskolor, skolor och äldreomsorg. Det betyder något om Sveriges 10:e största kommun tydligt säger det till regeringen. Idag är det faktiskt så att staten är rik men kommunerna är fattiga, och det är här välfärden utförs.

Olle Vikmång (S):
– Norrköpings kommun och flera andra kommuner står inför enorma nedskärningar i välfärden när statsbidragen uteblir. För Norrköping kan nedskärningarna handla om mer än 1,5 miljarder på 4 år vilket motsvarar cirka 2000 färre anställda. Pressen på skolan och äldreomsorgen är redan stor idag och riskerar att förvärras något enormt. Det kommer slå hårt mot norrköpingsborna.

Christian Widlund (C):
– Staten håller inne statsbidragen och varnar kommunerna för att dra ner på skolan. Det är just skolorna som blir drabbade när kommunernas ekonomi inte räcker till. Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping säger att Norrköping inte behöver mer statsbidrag men varslar samtidigt om ”stålbad” för skolorna i Norrköping. Det finns en stor orimlighet i det. Vi vill visa staten konsekvenserna för Norrköpings kommun, om statsbidragen uteblir.

Robert Nordman (MP):
– Staten har ett stort ansvar för att finansiera det uppdrag som ges till kommunerna inom exempelvis skolan. Vi tar gärna det ansvaret. Regeringen säger ju att de vill pressa ner inflationen. Lyckligtvis är det ju så att pengar till skola och omsorg inte på något sätt skulle pressa upp inflationen, så jag hoppas att alla i vår kommun kan samlas kring detta initiativ.

Läs initiativet här