Vård- och omsorgsnämnden

Högern & SD backar om rollatorer

Vid dagens sammanträde med Vård- och omsorgsnämnden i Norrköping kom återigen frågan om utomhusrollatorer upp. Det handlar om att pensionärsorganisationerna länge efterlyst möjligheten att ha en rollator för utomhusbruk och en inomhus för den som behöver det. Det är inte möjligt med dagens regionövergripande hjälpmedelsavtal. Vid sammanträdet beslutades att inte agera i frågan utan invänta revideringen av det länsgemensamma regelverket för hjälpmedelsförskrivning. Vänsterns gruppledare Nicklas Lundström sitter i nämnden och kommenterar:

–  Jag tog initiativ till detta snabbt efter valet eftersom alla partier i valrörelsen lovat att de Norrköpingsbor som behöver det ska få rätt till både inomhus- och utomhusrollator. Det är såklart viktigt för äldre medborgares rörlighet i samhället. Nu har frågan tröskats för länge och det är dags att agera.

–   Nämnden är nog överens om att göra vad vi kan för att ändra det regionövergripande hjälpmedelsavtalet vi sitter fast i. Men det avtalet går inte ut förrän sommaren 2025. Jag föreslog helt enkelt att så fort vi får veta att den vägen är stängd så ska Norrköpings kommun vara beredd att omedelbart börja upphandla utomhusrollatorer.

–  Högerstyret och SD avslog förslaget så nu kan detta bli ytterligare ett sviket vallöfte från moderaternas sida. Sophia Jarl har redan brutit löftet om att öka bemanningen inom demensomsorgen så det är uppenbart att man inte bryr sig särskilt mycket om Norrköpings äldreomsorg. Det enda den får är nedskärningar på ytterligare 38 miljoner i nästa år.

Läs Vänsterpartiets yrkande här