Budget 2024

Tuff budgetdebatt i Kommunfullmäktige

I måndags blev det tyvärr som förväntat högerns och SD:s budgetförslag som vann i kommunfullmäktige.  Nu blir det vänsterns jobb att ställa dem till svars inför Norrköpingsborna för de brutala nedskärningar de tänker genomföra inom skola, äldreomsorg, socialtjänst och kultur. Här är vår gruppledare Nicklas Lundströms inledningsanförande i debatten:

Medborgare, ledamöter, ordförande

Vänsterpartiets budget för 2024 heter ”Välfärden Först”. Och vi menar det. Jag yrka därför bifall till vårt förslag i sin helhet.

Den svenska välfärdsstaten är under attack. Privatiseringarna och nedskärningarna har pågått under alltför lång tid. Men nu är läget akut.

Man kan helt enkelt inte fortsätta slå på något som redan håller på att brista – då kommer det att gå sönder. Och ja, det är Norrköpings välfärd, våra skolor och vår äldreomsorg jag pratar om!

Höger/SD-regeringen väljer att skära ner kraftigt på stadsbidragen till Norrköpings välfärd. Samtidigt som samma regering höjer kraven på vad som ska göras. Man vägrar till och med att ge besked om det kommer några statsbidrag alls nästa år. Det gör man med full medvetenhet om att de flesta kommuner tar budget nu på våren. Den politiska viljan är att skära ner på den redan hårt ansatta välfärden.

Höger/SD-styret här i salen har samma ambition om att skära ner. Man vill med sina egna ord genomföra ett ”stålbad” för Norrköpings välfärd och man anser att det finns ”Stora effektiviseringar” att göra. Detta är tydligt och uttalat i det budgetförslag majoriteten lägger fram idag. Stora neddragningar under 2024 och ännu större under kommande år är det politiska målet.

Jag och vi i vänstern håller inte med om denna politiska linje.

Man kan välja nedskärningar och fortsatt nedmontering av välfärden. Men man kan också välja att säga stopp! – hit men inte längre! Det gör vi med vårt budgetförslag idag.

I det tuffa läget ute på våra skolor och äldreboenden finns det bara en väg att gå för ett parti som vill behålla den svenska välfärden. Det är att ta strid för skolan och äldreomsorgen – att ta strid mot varje personalminskning och mot varje krona som skärs bort.

Vi styrker helt högerns och SD:s stora nedskärningar på skola, äldreomsorg, kultur & fritid samt Socialnämnd och Kompetensförsörjningsnämnd. Det handlar om 115 miljoner 794 tusen mer till välfärden.

Vi prioriterar där det är möjligt också träffsäkra välfärdssatsningar som bidrar till en mer jämlik och jämställd kommun. Förslagen skapar också bättre förutsättningar för arbete, utbildning, tillväxt och klimatomställning.

Nu ska jag lyfta de områden vi prioriterar. Jag kommer främst att prata äldreomsorgen. Man jag kommer också att nämna andra frågor som mina partikamrater kommer att berätta mer om.

För det första:
Dom brutala nedskärningarna inom Norrköpings äldreomsorg måste få ett slut, inte förvärras som majoriteten vill. Det är redan alltför tufft ute i verkligheten.

Bemanningen inom demensomsorgen ska höjas till samma nivå som innan nedskärningen. Det behövs såklart fler personal för att ta hand om medborgare med demenssjukdomar än om andra brukare. Det vallöftet står vi kvar vid medans moderaterna har brutit samma löfte. Det är den högsta prioriteringen för de 38 miljoner mer som vi lägger till Vård- och Omsorgsnämnden.

Norrköpings undersköterskor har de fjärde sämsta lönerna i Sverige. Och om man inte kan anställa den personal som behövs för en värdig äldreomsorg – både inom demensen och hemtjänsten – ska pengarna istället användas till att höja lönerna.

Hela krisen i äldreomsorgen handlar faktiskt om personalens arbetsvillkor. Visst är det svårt att rekrytera men det absolut största problemet är den enormt höga personalomsättningen. Inom hemtjänsten i Norrköping har cirka 50% slutat på 3 år! Och har ni sett denna rykande färska rapport från Kommunal? Läs den! Mer än 50% av de som jobbar kvar vill lämna yrket inom 3 år!

Att då skära ner med ytterligare 38 miljoner är dålig politik. Och att majoriteten samtidigt hotar personalen med att ta bort rätten till heltid och rätten att slippa delade turer är riktigt illa. Vi kommer helt enkelt inte att klara personalsituationen, med fortsatta nedskärningar och försämringar. Men det är kanske tanken? Finns det ingen som vill jobba inom äldreomsorgen kan man ju spara ännu mer…

För det andra gällande Skolan:
Innan Höger/SD-styret tog makten i Norrköping fanns det faktiskt närmast en politisk samsyn om att inte skära där. Nu har det samförståndet brutits.
Först ökade majoriteten klasstorlekarna från 25 till 28 barn, sedan kom den förhastade nedläggningen av förskolor och skolor och nu vill ni skära ner med ytterligare nästan 56 miljoner.

Vi i vänstern säger nej till nedskärningarna! Att alla barn får en bra skolgång är grunden för ett starkt och jämlikt samhällsbygge. Att fortsätta skära i en så viktigt och ansträngd verksamhet är att strunta i att ta ansvar för barnens framtid.

Norrköpings lärare har inte ens råd att köpa skolböcker till barnen. Så tight är skolornas ekonomi, de blir glada om de hittar gamla klottrade klassuppsättningar i en källare! Och så vill ni skära ner ännu mer?

För det tredje om Socialtjänst och kompetensförsörjning:
För att skapa ett tryggt Norrköping behövs ett mer offensivt socialt arbete istället för nedskärningar. Arbetsmetoden med fler socialarbetare i fält ska utvecklas. Mer behöver göras för att fånga upp dem som riskerar att hamna i missbruk, eller kriminalitet. Det tjänar hela Norrköping på. Vi vill också verkställa den av fullmäktige beslutade satsningen på att förebygga och motverka prostitution och människohandel. Så ska de 8,5 miljoner extra som vi föreslår till socialnämnden användas.

Vidare – när Norrköping nu är på väg på in i lågkonjunktur är risken tyvärr stor för att kostnaderna för försörjningsstöd kommer att öka. I det läget är det oklokt att skära ner på Kompetensförsörjningsnämnden. Då står man inte rustad för att möta en ökande arbetslöshet med mer vuxenutbildning och arbetsmarknadsinsatser. Därför lyfter vi bort hela nedskärningen på 7 miljoner.

För det fjärde – när det gäller Kultur och fritid:
Höger/SD-styret har gjort tydligt att de vill skära ner på kulturen och göra Norrköping tråkigare. Nu verkställer man det hotet. Avgifterna i kulturskolan fördubblas. Biljettpriserna på den kommunala biografen för smalare filmer chockhöjs, KFUM:s sommaraktiviteter i Folkparken fick indragna bidrag och hela Louis De Geer ska läggas ut för försäljning. Men det är bara början – Nu vill majoriteten skära ner ytterligare 5,5 miljoner. Det vill inte vi!

Det är dålig politik som allvarligt skadar kommunens attraktivitet. Att skära ännu mer riskerar Norrköpings själ som kulturstad och slår redan nu hårt mot barn och ungas fritid.

Vi måste dessutom säkra upp fritidsgårdarnas verksamhet och personaltäthet efter omorganiseringen. Det är avgörande för väldigt många ungas framtid.

Och för det femte gällande klimatet:
Vi håller på att elda upp vår planet. Vi vet vad som kommer att hända om vi inte agerar. Också Norrköping kommer att drabbas av torka, bränder, och översvämningar. Då väljer alltså Höger/SD-styret inte bara passivitet, utan att faktiskt förvärra läget. Ni stoppar all vindkraftsutbyggnad, vill ha mer biltrafik, fortsätta med charterflygplatsen samt skär ner på klimatsmart infrastruktur som cykelvägar.

Vi tar istället klimathotet på allvar och anser att en kommun i ett rikt land måste göra mer. Vindkraft behövs för att Norrköping ska kunna omvandlas till en klimatsmart industristad! Och flygplatsen ska läggas ner.

Men vi prioriterar klimatet också i investeringsbudgeten. En öppningsbar bro på Johannisborgslänken kommer att användas lite, ge trafikstörningar, ökade driftskostnader och definitivt inte sluta på en kostnad om 55 miljoner. Den är ett lyxprojekt.

Vi styrker bron och satsar istället 30 miljoner på klimatanpassning. Det är en satsning som vi aldrig kommer att ångra när nästa klimatkris slår till – kanske redan i sommar med torka och bränder.

Och vi satsar 25 miljoner på utbyggnad av våra cykelvägar – vi rankas faktiskt näst sist i Sverige bland större kommuner av Cykelfrämjandet.

Avslutningsvis några ord om finansieringen:

Självklart har Norrköping råd att rädda välfärden. Debatten om god ekonomisk hushållning hade vi förra gången. Det är enbart 64 kommuner i hela Sverige som har mer sparat än vi jämfört med våra utgifter! 225 har mindre. Frågan här ikväll är om vi ska ha en fungerande skola och äldreomsorg eller ett något större underskott? För oss är valet faktiskt enkelt.

Våra sedvanliga besparingar med sänkta politikerlöner, avskaffade privatiseringar och nedläggning av flygplatsen bidrar också till att vi kan lägga fram det enda budgetförslaget utan nedskärningar på välfärden idag.

Tack för mig.

Nicklas Lundström