Kompetensförsörjningsnämnden

Ytterligare vänsterseger om övervakningen.

Vänsterpartiet i Norrköping har kritiserat den olagliga hemliga övervakning som kommunen bedrivit mot personer med försörjningsstöd, samt anmält detta till Justitieombudsmannen. I våras kom JO:s uttalande som riktade allvarlig kritik mot kommunen. Utredningsmetoderna stred mot det grundlagsfästa skyddet för den personliga integriteten och rätten till privatliv. Vänsterpartiet la också ett nämndinitiativ till nuvarande Kompetensförsörjningsnämnden om att alla de som utsatts för hemlig övervakning skulle underrättas om detta. Vi gårdagens (19/10) sammanträde med nämnden hanterades ärendet och man har nu gjort just det. Nicklas Lundström, gruppledare, kommenterar:

– Nu börjar den här skandalen vara utredd och vi får faktiskt rätt på alla punkter. Justitieombudsmannen riktade allvarlig kritik mot kommunen för att den hemliga övervakningen stred mot grundlagen. Nu säger Kompetensförsörjningsnämnden att man har underrättat samtliga personer som övervakats vilket borde ha varit en självklarhet så fort detta avslöjades. Det pågår också en intern Lex Sarah-utredning som jag hoppas ska kasta ytterligare ljus över det som pågått.

– Det här är viktiga saker, även fattiga och utsatta människor har rätt till grundläggande integritet och mänskliga rättigheter. Sverige är och ska förbli en rättsstat där myndigheter inte ska kunna övervaka människor hur som helst. Nästa gång kan det vara jag eller du som utsätts.

Se nämndinitiativ här

Se svar på nämndinitiativ här