Kommunstyrelsen

Hemska klimatbeslut i kommunstyrelsen

Vid möte med kommunstyrelsen måndag den 23 oktober fattades två tunga beslut gällande klimatarbetet i kommunen. Det första gällde Svea Vinds föreslagna vindkraftspark Långgrund. Vänstern röstade tillsammans med övriga oppositionen för att en så stor fråga borde avgöras av kommunfullmäktige och i andra hand bifall till förslaget. Den andra frågan gällde kommunens trafikstrategi där högerstyret och SD dels ville ha den som en del av kommunens översiktsplan och lägga om trafikpolitiken till att prioritera bilismen. På Vänsterpartiets initiativ motsatte sig hela oppositionen det senare förslaget. Gruppledare Nicklas Lundström kommenterar:

–  Den totala omläggning som högern och SD gör av Norrköpings klimatpolitik är hemsk att se. Både hushållen, industrin och klimatet fullkomligt skriker efter billig förnyelsebar energi. Då har vi ett lokalt styre som går tvärtemot kommuninvånarnas vilja och säger nej till alla rejäla vindkraftssatsningar i kommunen. Nu senast då ”Svea Vind Offshore” planer på Långgrund som skulle sänka elpriserna i Östergötland och ge tiotals miljoner i intäkter till kommunen. Styret inte ens vågade diskutera frågan öppet i kommunfullmäktige utan valde att avgöra den i kommunstyrelsen.

– Nästa klimatfientliga beslut handlade om trafikstrategin där majoriteten mycket tydligt gav direktiv om att biltrafik nu ska prioriteras upp jämfört med gång, cykel och kollektivtrafik. Den som bor på landsbygd behöver självklart ofta bil. Men i centrum behöver vi nytänk med pendlarparkeringar och mindre bilar – både för stadsmiljöns och klimatets skull. Norrköping hamnar ständigt i botten när det gäller cykelvägar och rasar i nationella miljörankingar.

Nicklas Lundström

Vänsterpartiets yrkande

Beslut om implemetering av trafikstrategin i översiktsplanen