Kommunfullmäktige

Om borgerlig samverkans budget

Den 30 oktober levererade Borgerlig samverkan och Sverigedemokraterna sitt förslag till ändringsbudget för Norrköpings kommun 2024. Trots något förbättrad ekonomi ligger de stora nedskärningarna kvar nästa år. Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet, har tagit del av förslaget och kommenterar så här:
– Trots att kommunens ekonomi förbättrats något och att vi inom ett par år är tillbaka på plusresultat så väljer högerstyret och SD i Norrköping att nu lägga fram nya stora nedskärningar i välfärden. Särskilt äldreomsorgen och fritidsgårdarna kommer att drabbas stenhårt.
– Gällande äldreomsorgen så väljer man nu att förutom den generella besparingen på 38 miljoner dra bort ytterligare över 50 miljoner. De styrande hävdar att det beror på att behoven inte ökat så mycket som man trott. Problemet är att äldreomsorgen redan är i kris och dessa nedskärningar kommer att slå direkt mot både medarbetare och äldre samt göra att nämnden får ett stort underskott nästa år. Det är en ovärdig politik gentemot Norrköpings äldre.
– Man riktar ett dråpslag mot Norrköpings fritidsgårdar genom att skära ner med hela nio miljoner. Det är en mycket stor del av hela deras budget och kommer att få förödande följder med risk för nedläggningar och uppsägningar. Att i dessa tider med ökande utanförskap och kriminalitet bland unga angripa fritidsgårdarna på det sättet är helt galen politik. Denna brutala nedskärning är precis det vi i vänstern varnade för när omorganisationen genomfördes mot vår vilja.
Nicklas Lundström
Gruppledare V Norrköping