Kommunpolitik

Oseriöst och instabilt. Nicklas Lundström kommenterar

Fredag den 3 november meddelade Liberalerna att de lämnar Borgerlig Samverkan. Detta med anledning på brist på förtroende, ledarskap och samverkan inom samarbetet. Det har varit många turer sedan dess, kring Marviken, offentliga personangrepp och en ”paus” för Liberalernas Reidar Svedahl. Idag håller Borgerlig Samverkan tillsammans med Liberalerna en pressträff där de säger att de nu har ”fullt förtroende för varandra”. Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström kommenterar:

– Detta är inte ett seriöst sätt att leda en kommun i ekonomisk kris. På en och en halv vecka har nu borgerlig samverkan först spruckit, hårda offentliga personangrepp har slungats mellan företrädarna, ändringsbudgeten har skjutits upp och nu ska vi alltså tro att man är helt sams igen? Det framstår knappast som varken seriöst, stabilt eller förtroendeingivande för norrköpingsborna.

– Jag har så många frågetecken kring detta. Betyder det här att Liberalerna i Norrköping nu brutit med sitt kommunalråd Reidar Svedahl? Vad säger Borgerlig samverkan idag om Marvikenaffärerna och till de företagen? Vad är det som har hänt som på ett par dagar gjort samarbetet djupare och starkare? Är den eniga kritik som Liberalernas kommungrupp och styrelse uttalade mot Sophia Jarl nu helt bortglömd? Och hur kommer det sig att man nu tydligt uttalar förtroende för varandra när Sophia Jarl så ofta sagt att förtroendefrågor inte är något de kommenterar i media?