Kommunpolitik

Pressträff: Rädda fritidsgårdarna (V, C, MP)

Torsdagen den 23 november kallade Vänsterpartiet, Centerpartiet och Miljöpartiet i Norrköping till pressträff utanför Mångfaldshuset i Marielund.

Till kommunfullmäktiges beslut om ändringsbudget den 27 november lägger de tre partierna fram ett gemensamt yrkande om att rädda Norrköpings Fritidsgårdar från de nedskärningar som planeras av Borgerlig Samverkan och Sverigedemokraterna. Nicklas Lundström är gruppledare för Vänsterpartiet och säger:

– Det högern och SD föreslår på måndag är den största nedskärning som någonsin gjorts på Norrköpings fritidsgårdar. Det kommer att handla om uppsägningar och säkerligen nedläggningar av flera gårdar.

Christian Widlund är oppositionsråd för Centerpartiet och kommenterar:

–  Vi är enade om att detta är en orimlig nedskärning och därför lägger vi förslaget om att rädda fritidsgårdarna tillsammans. Konsekvenserna av en så här stor och framstressad besparing kommer att drabba Norrköpings barn och unga.

Robert Nordman är oppositionsråd för Miljöpartiet och avslutar med:

– Vi hoppas att vi kan vinna stöd för att rädda fritidsgårdarna i kommunfullmäktige. Jag vet att det finns många borgerliga politiker som också ser hur viktiga de är och egentligen nog inte gillar den här neddragningen. Inte minst bland Liberalerna.

Se gemensamt yrkande här

Läs artikel på nt.se här