Kommunpolitik

Instabilt styre efter Reidaromröstningen

Den 8 januari hölls ett medlemsmöte i Liberalerna Norrköping gällande förtroendet för gruppledaren och kommunalrådet i majoritet Reidar Svedahl. Omröstningen utföll till Svedahls nackdel med 16-9. Men denna säger att tänker sitta kvar som kommunalråd och gruppledare. Vänsterpartiets gruppledare Nicklas Lundström kommenterar saken:

– I grund och botten tycker jag att detta är en intern sak för Liberalerna att sköta. Men eftersom detta påverkar hela kommunens styre, stabilitet och ekonomi så blir det ändå en offentlig fråga. Ärligt talat börjar det bli tragikomiskt nu. Först sprack borgerlig samverkan, liberalerna hoppade av och ett enat parti riktade skarp kritik mot kommunstyrelsens ordförande. Sedan gick borgerlig samverkan till hårt angrepp på Svedahl. Efter extremt olämpliga SMS från Svedahl till en ung kvinnlig politiker tog han sedan paus och varnades av partiet.

– Nu får vi alltså besked om att Liberalerna lokalt saknar förtroende för Svedahl men att denne tänker fortsätta som som kommunalråd och gruppledare som vanligt. Samtidigt som kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl säger åt Liberalerna att nu skall välja nya företrädare. För det första är det knappast hennes sak att kräva och för det andra undrar jag om Liberalernas tidigare kritik mot Jarl samt samarbetsklimat inom majoriteten verkligen är bortglömda nu?
– Det här är inte ett seriöst sätt att leda en kommun som befinner sig mitt i en välfärdskris. Alldeles oavsett så har den extremt höga konfliktnivån under hela den här affären skadat förtroendet för höger/SD-styret rejält.
Nicklas Lundström