Solidaritet med Ukraina

Tal för Ukraina

Vår gruppledare Nicklas Lundström höll på lördagen 24 februari, 2-årsdagen av Rysslands invasion, ett tal till stöd för Ukraina för en fullsatt centrumkyrka.
Talet i helhet:
God kväll Ukraina-vänner!
Jag heter Nicklas Lundström och är gruppledare för Vänsterpartiet i Norrköping. Jag är personligen väldigt engagerad i Ukraina och följer utvecklingen både vid fronten och i politiken varje dag. Omedelbart efter krigsutbrottet tog jag initiativ till ett stöduttalande för Ukraina som alla partier i Norrköpings kommun ställde sig bakom och som står sig än idag.
För 2 år sedan idag anföll alltså Ryssland utan provokation Ukraina. Kriget pågår precis just nu med full kraft längs en mycket lång front i Östra och Södra Ukraina. Över 1000 soldater stupar på bägge sidor varje dag – och varje dag bombar och beskjuter de ryska ockupanterna alla städer och byar inom räckvidd.
Jag kommer att tala om två saker. För det första om det ryska angreppet som ett uttryck för fascismens återkomst till Europa. För det andra om möjligheten till ett slut på kriget.
Definitionen av Fascism stämmer tyvärr väldigt bra in på dagens Ryssland. Putin kan inte sägas vara annat än en diktator och landet inte annat än en en-parti-stat utan yttrandefrihet. All opposition förtrycks skoningslöst och nyss mördades oppositionsledaren Aleksej Navalnyj. Ryssland karaktäriseras också av ultranationalism och militarism. Putins styrande elit ser dessutom våldet och kriget som något positivt för nationen och deras eget maktinnehav. Jag hävdar att dagens Ryssland håller på att bli en rent fascistisk statsbildning och vi vet alla vad det ledde till förra gången fascismen tilläts växa sig stark i Europa.
Rysslands fascistiska karaktär blir också synlig när man ser vilka Putins medlöpare i väst är. Av alla länder i Europa är Ungern det mest auktoritära och också det mest Putinvänliga. Än värre är det med Donald Trump och den amerikanska extremhögern som nu stoppar ett amerikanskt stödpaket till Ukraina värt 60 miljarder dollar. Bland Putins vänner i väst finns en uppsjö av högerextrema aktivister, sociala-medie kändisar och tyvärr tydligen också en av världens rikaste män Elon Musk.
Men vi som stöttar kampen mot den ryska fascismen är många, många fler! Och om det amerikanska stödet uteblir måste det europeiska öka än mer. Där ligger Sverige bra till. Trots att jag är kritisk till nästan allt den svenska högerregeringen gör kan jag inte annat än hylla veckans stödpaket med artillerigranater, stridsbåtar och stridsfordon till Ukraina värt över 7 miljarder kronor.
Och då kommer vi in på den andra frågan – hur ska freden kunna uppnås? Jag ser egentligen bara två möjligheter. Den första är stora ukrainska framgångar på slagfältet. När kriget startade var de allra flesta, också jag, övertygade om att den många gånger större ryska krigsmaskinen tyvärr skulle segra relativt snabbt. Men Ukraina har faktiskt istället uppnått något av ett militärt mirakel.
Nästan hälften av territoriet Ryssland ockuperade 2022 är nu befriat. Omkring 70% av allt ryskt pansar är utslaget, och Svarta havs-flottan vågar knappt ens lämna sina hamnar. Ryssland har förlorat ofattbara 3-400 000 soldater. Medan Ukraina endast förlorat mellan en 1/4 del till en 1/7 del så många. Krig är alltid en tragedi – vartenda liv som går förlorat är oersättligt. Men såväl det ryska som ukrainska blodet är på Putins händer.
Just nu är tyvärr Ryssland på offensiven och i veckan föll småstaden Avdviika i ryska händer – deras första märkbara framgång sedan i maj förra året. Ukraina gör en heroisk insats för att stoppa fascismen i Europa men de är helt beroende av vårt stöd, de kan helt enkelt inte producera lika mycket krigsmaterial som det mycket större Ryssland. Kriget liknar idag det fruktansvärda första världskriget där skyttegravar och artilleri är det centrala, med det nya inslaget av svärmar av drönare – både för spaning och beväpnade. Varken pansar eller flyg är särskilt effektivt då moderna motmedel helt enkelt blivit för bra. Och det är just artilleri och drönare som Ukraina akut behöver idag.
Ska seriösa fredsförhandlingar där Ryssland faktiskt tvingas lämna ockuperad mark komma till stånd så måste kriget gå bra för Ukraina. Våld är tyvärr det enda språk diktatorn förstår. Ukrainarna kan inte göra det ensamma – vi måste stå enade!
Den andra möjligheten till fred är helt enkelt en rysk kollaps. Den kan idag vara svår att föreställa sig då Putin tycks ha landet i ett järngrepp. Men kom ihåg att ingen heller förutspådde den ryska Tsarregimens fall i slutet på första världskriget eller Sovjetunionens fall efter kriget i Afghanistan. Imperialister är sällan så starka eller orubbliga som det verkar utifrån. Förra sommaren gjorde de ryska legosoldaterna i Wagnergruppen uppror och nådde nästan till Moskva. Om kriget går emot Putin-regimen kan saker hända snabbt. Men också den möjligheten till fred är helt beroende av ett uthålligt och storskaligt militärt stöd från Europa. Vi får inte ta ett enda steg bakåt!
Avslutningsvis – Vad kan då vi som individer göra för Ukrainas sak?
* Dyk upp på manifestationerna som ni alla gjort här ikväll.
* Stötta företag och organisationer som stödjer Ukraina – Som kvällens sponsorer.
* Var vaksam mot ryska påverkansförsök och desinformation i sociala medier.
* Skänk pengar till exempelvis ”Blågula bilen” eller ”Smeder utan gränser” – de ofta 4-hjulsdrivna bilar de levererar är helt avgörande för förflyttning och transporter vid fronten.
* Gå med i en organisation eller ett parti som arbetar för Ukrainas sak.
* Glöm aldrig Ukraina även om den dagens rubriker i tidningen handlar om något annat.
Låt inte det ryska nyfascismen segra!
Tack för mig!
(Nicklas tillsammans med den Ukrainska Solroskören)