Vad gör styret för jämställdheten?

Idag 8 mars, internationella kvinnodagen, lämnar Vänsterpartiet Norrköping in två viktiga frågor om jämställdheten i kommunen till fullmäktiges sammanträde 25 mars. Den ena handlar om behovet av trygga nya bostäder för våldsutsatta kvinnor, den andra om att underteckna den uppdaterade CEMR-deklarationen. Nicklas Lundström, gruppledare kommenterar:

–  Under valrörelsen 2022 deltog alla partier i ett panelsamtal gällande mäns våld mot kvinnor. En av de saker alla politiker lovade att arbeta för var att det skulle vara lättare för våldsutsatta, främst kvinnor och barn, att få nytt boende i kommunen. I praktiken handlar det om att Hyresbostäder AB, socialtjänst och bostadssamordning måste få i uppdrag att se till att dessa skyddsbehövande medborgare snabbt och smidigt kan få ett säkert boende, tillfälligt eller permanent. Snart har halva mandatperioden gått och dessa kvinnor kan inte vänta på hjälpen.

– Den andra frågan handlar om att Norrköping skrev under CEMR:s deklaration för jämställdhet mellan kvinnor och män 2016. Nu har den uppdaterats med bland annat behovet av en jämställdhet i krishantering och civil beredskap samt gällande den snabba digitaliseringen. Norrköping har gjort framsteg med den gamla deklarationen genom att arbeta med bland annat könsuppdelad statistik och heltid som norm. Nu är det dags att skriva under den nya deklarationen, detta är viktiga saker som måste bli verkstad ute i hela kommunen!

Läs Interpellationerna:

Ordnar vi bostad åt våldsutsatta?

Visst skriver vi på CEMR igen?

Notera också årets 8-mars manifestation där Vänsterpartiet deltar och vår riksdagsledamot Linda Snecker håller tal. På Skvallertorget från klockan 17.00

Länk till eventet på Facebook.