Fritidsgårdarna

Åby fritidsgård behöver mer !

Till Kultur- och fritidsnämnden vecka 10 har borgerlig samverkan justerat sitt förslag gällande nedskärningarna på fritidsgården i Åby. Verksamheten ska nu få finnas kvar men i mycket reducerad form. Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet kommenterar:
– Till att börja med är detta såklart positivt för Åby jämfört med den totala nedläggningen höger/SD-styret först ville ha. Detta kan vara första gången det vanligtvis tondöva styret faktiskt verkar ha hört medborgarnas protester. Föreningslivet och medborgarna i Åby har faktiskt fått högern och SD att backa ett halvt steg.
– Vi tycker dock att detta är otillräckligt. Faktum är att bara två personal räddas kvar på fritidsgården och hela fyra stycken ska tas bort. Det blir ärligt talat inte mycket verksamhet och öppettider kvar då. Självklart är det bra om föreningslivet engagerar sig ännu mer i fritidsgården men det blir ju svårt om man tar bort de flesta av personalen man ska samverka med. För oss i vänstern är det tämligen enkelt, vi kommer att rösta mot nedskärningarna denna gång också. Det är väldigt korkat att skära ner på våra unga, särskilt just när gängkriminaliteten och utanförskapet ökar.