Kommunpolitik

Inget stålbad för Norrköpings välfärd!

Nu är Norrköpings kommuns bokslut för 2023 klart. Överskottet blir långt över förväntningarna; hela 451 miljoner kronor. Mycket av överskottet beror på oväntat höga skatteintäkter, statsbidrag och att kommunens placeringar på finansmarknaden gått bra. Trots detta verkar den styrande majoritetens planerade nedskärningar inom välfärden på 200 miljoner 2025 ligga kvar. Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet kommenterar:
– Att vilja skära ner på välfärden med cirka 200 miljoner nästa år när vi nu fått ett överskott på 450 miljoner är en märklig politisk prioritering och faktiskt ganska galet. Vi i vänstern vill vara tydliga, vi anser att stålbadet som högern och SD vill utsätta Norrköpings välfärd för måste stoppas. Personalneddragningar och omotiverade skolnedläggningar måste upphöra. Arbetsvillkoren i äldreomsorgen och den service våra äldre får måste förbättras. Kulturslakten måste få ett slut.
– Utöver det överskott Norrköpings kommun gjorde 2023 har kommunen dessutom cirka 3 miljarder på banken. Enbart årets överskott skulle kunna rädda norrköpingsbornas välfärd från nedskärningar resten av mandatperioden. Det tycker vi är en rimlig prioritering att göra. Sen hoppas jag verkligen att Norrköpingsborna tar sitt förnuft till fånga och att Jarl och Jarnvalls välfärdsslakt får ett slut efter valet 2026. Då skulle vi kunna börja bygga upp en stark välfärd för alla medborgare igen.