Kultur och fritid

M och SD fortsätter svika de unga

Vid sammanträdet med Kultur- och fritidsnämnden den 240418 fattades en rad ytterligare nedskärningsbeslut av Borgerlig samverkan och SD. Vänsterpartiet föreslog i budgeten att inga nedskärningar skulle göras och röstade nej till besparingarna. Mia Matsson företräder Vänsterpartiet i nämnden och kommenterar:

– Högern och SD är på god väg att bryta de flesta av sina löften till Norrköpingsborna utom de som rör privatiseringar och utförsäljningar. De lovade att satsa på fritidsgårdar, föreningsliv, idrott och besöksnäring. Men i kultur- och fritidsnämnden gör de precis tvärtom.

– Vid dagens möte bestämde de att kraftigt sänka bidragen till ungdoms- och idrottsföreningar samt att halvera evenemangsstödet för hela året och chockhöja avgifterna till kulturskolan. De motiverar detta med att de brutit mot ett annat av sina löften – den tidigare beslutade enorma nedskärningen på fritidsgårdar har inte gått tillräckligt snabbt att genomföra.

– Jag tycker att det är riktigt illa, i en tid när barn och unga får det allt tuffare väljer de att skära ner på deras fritidsaktiviteter och höja avgifterna för dem. Det finns kanske inget direkt samband mellan gängvåldet och ungas möjlighet till fritidsaktiviteter, men när fler unga driver omkring och inte har aktiviteter så kommer det åtminstone inte bli svårare för de gängkriminella att rekrytera.