Hildebrand om skolan
Nu börjar skolan debatteras i valrörelsen. Jan Björklund kommer med sina käpphästar. Disciplinen ska öka, nu vill han ha in skolk i betyget. Värst är förslaget att föräldrar till barn i behov av särskilt stöd ska beordras till skolan som något slags ordningsvakter. Där skolan misslyckas ska föräldrarna in och rätta till. Märkligt förslag. Och kränkande faktiskt för både barnen och föräldrarna. Jan Björklund ger barnen och föräldrarna skulden när i själva verket skolan misslyckats i sitt uppdrag att ge alla barn förutsättningar att kunna tillägna sig kunskaper.
Jag vill se det från ett annat håll. Förskolan och skolan ska ha kunniga pedagoger med en demokratisk värdegrund och en syn på barnen som kompetenta människor som vill växa och lära. Alla elever ska få det bemötande, den hjälp och det stöd de behöver för att nå den kunskap de har rätt till enligt de nationella målen. Vänsterpartiet här i Norrköping vill införa en kunskapsgaranti i form av ett kontrakt mellan eleverna och skolan. Kunskap är en rättighet och när eleverna inte får den rättigheten uppfylld är det skolan och inte eleven som ska hållas ansvarig. Skolans uppdrag måste förtydligas på den punkten.
För att det ska vara möjligt för skolan att kunna klara uppdraget måste det finnas tillräckligt med resurser. Framför allt handlar det om att ha kompetent personal. Både pedagoger med gedigen utbildning och stödpersonal som specialpedagoger, kuratorer och psykologer. Vänsterpartiet vill anställa mer personal och minska gruppstorlekarna i både förskolan och skolan.
Norrköpings skolor ska vara demokratiska, icke vinstdrivande och kämpa för att ge alla barn goda förutsättningar i livet. Skolans mål ska vara att ge eleverna den bästa kunskapen – inte att generera vinst till privata bolag. Vi har i dag en situation där aggressiva utländska bolag köper upp mindre skolor i Sverige och tar hem flera hundra miljoner i vinst varje år. För att garantera att resurserna går till eleverna vill Vänsterpartiet att riksdagen beslutar om vilka icke-vinstdrivande driftsformer som är lämpliga för fristående skolor. Vi vill också utreda hur man kan hindra att offentliga bidrag betalas ut som vinst till ägarna.