Debattartikel

Regionpolitik. Debattartikel ”Dags att lyssna på oss i öst.”

Ricardo Olivares fortsätter att kämpa för Syncentralen i Norrköping. Han hade en debattartikel i ämnet i Folkbladet den 31 maj.

Läs debattartikeln här på folkbladet.se.

Här nedan är hela texten:

Dags att lyssna på oss i öst

FOLKBLADET DEBATT  Nu har majoriteten (S, MP, L, C) i Regionen lagt ner syncentralen i Norrköping och flyttat verksamheten till Linköping. Vi ser detta som ytterligare ett steg i centraliseringen av allt mer vårdverksamhet till Linköping. Och som ytterligare ett exempel på en lång rad av nedläggningar av sjukvård i vår del av länet. De styrande politikerna skulle göra klokt i att börja lyssna på folket i de östra länsdelarna.

Vi läser ständigt om neddragningar och stängda vårdplatser på Vrinnevisjukhuset. Under förra mandatperioden lade borgarna ner två vårdcentraler i centrala Norrköping. Denna mandatperiod har politikerna lagt ner en Vårdcentral i Söderköping trots massiva protester och över 4000 namnunderskrifter. Nu lade Christoffer Bernsköld (S) trots 3500 namnunderskrifter ner Norrköpingsbornas Syncentral. Både personalen och patientorganisationerna protesterade kraftfullt. Många synskadade kommer att få det svårare att söka den vård de behöver och vi vet att vården för dessa därmed kommer att försämras.

I längden lär det gå dåligt för de politiker som väljer att inte lyssna på medborgarna. Vi i Vänsterpartiet har varit tydliga. Man kan inte fortsätta att dra ner på vården i östra Östergötland och i Norrköping. Därför har vi nu lagt ett mycket enkelt förslag till Regionfullmäktige: öppna syncentralen i Norrköping igen!