Mer urban konst i Norrköping. #kultur

Ett inlägg av Nicklas Lundström på hans blogg på nt.se den 28 maj, med anledning av att Vänsterpartiet Norrköping lämnade in en motion om att satsa på urban konst.

Här kan är länk till motionen, som lämnades in den 22/9 2016.

Mer urban konst i Norrköping

Norrköping är en vacker stad. Men inte överallt. Därför föreslog jag att Norrköping skulle börja med en årlig stadskonstfestival. Tyvärr avslogs den av Socialdemokraterna och högern.

Jag är själv i många stycken modernist, utvecklingsoptimist och materialist. Men visst finns det saker som har gått förlorade i våra effektiva och moderna städer. Mest resurssmart är såklart massproduktion av likartade fyrkantiga höga byggnader – och det kan vara alldeles utmärkt för människorna behöver boende till överkomliga kostnader!

Men ibland borde vi politiker tänka på, i brist på bättre ordval, själen eller vårt inre liv. Den konstnärliga utformningen, det hantverksmässiga, naturens former och framförallt konsten är något som till stora delar försvunnit i våra moderna stadslandskap.

Men detta kan vi göra något åt. Med små medel skulle vi kunna skapa en urban konstfestival som gör vår stad mer levande och stimulerande för alla som bor här. Det görs i många andra städer med Örebro, Borås och Göteborg som kanske bästa exempel. Norrköping är en sprudlande kulturstad med gott om lokala konstnärer med en levande graffitti- och konstscen som naturligtvis bör följa deras exempel.

Det kommer såklart att kosta något eftersom också konstnärer ska ha rimligt betalt för sitt arbete. Det behöver dock inte bli så dyrt som majoriteten trodde med 2-4 miljoner per år. Man skulle kunna lägga en mindre summa och börja i vissa områden. Det är kanske särskilt i arbetarklassens områden med färre konstnärligt utformade äldre hus som detta behövs mest – Som Hageby, Navestad, Marielund med flera. Det kommer vi att avsätta medel för i budgeten för vi tror på konstens möjligheter att ge innevånarna i Norrköping ett bättre liv med mer konst, inspiration och eftertanke. En urban konstfestival skulle ge oss alla en gradvis men bestående förbättring av livskvaliteten då hela staden gradvis skulle fyllas med konst.

Själv var jag i Örebro för någon månad sedan. Jag parkerade bilen på en lite sliten bakgata vid en Lidlbutik och steg ut ganska stressad. När jag vände mig hade jag plötsligt en gigantisk muralmålning framför mig. Jag stannade upp och bara kände efter och betraktade den i flera minuter. Det skulle vi behöva mer av i vår kommun också tycker jag.

Muralmålningen jag blev stående framför i Örebro:

Ytterliga slående inspiration från svenska städer, skulle vi inte vilja ha detta här?

Nicklas Lundström,

Bloggen nt.se , 28 maj 2017