Vänstern i Norrköping

Kanske representerar vi dig också?

I vänsterns egen lokaltidning skriver Marcus och Sara en ledare om att vi representerar de allra flestas intressen – läs och fundera på om det gäller dig också?
Liksom de flesta vill vi ha ett tryggt och stabilt samhälle. Det ska finnas arbeten med schyssta villkor och rimlig lön åt våra barn när de växer upp. Och vi stör oss när vanlig samhällsinfrastruktur inte fungerar bra – elnät, post, vägar och järnvägar. Välfärden ska vara lika för alla och hålla hög klass. Skola, sjukvård och äldreomsorg måste fungera om vi ska få arbetsliv och privatliv att gå ihop helt enkelt. Vi tycker att läraren, sjuksköterskan och undersköterskan ska en rimlig arbetssituation och lön. Alla ska ha råd med en riktig bostad och ingen som arbetat ett helt liv ska behöva bli fattig för att man går i pension.
Det här är högt ställda förväntningar men Sverige är ett rikt och modernt samhälle. Vi är självklart beredda att betala vår del i skatt för att allt detta. Men det är något som inte stämmer. Hålen i gatan lagas inte som de borde och tågen är ofta försenade. Stressen i arbetslivet är ibland orimlig – inte minst märks det på barnens lärare och äldre släktingars hemtjänstpersonal. Vi litar inte riktigt på skolan längre, polisen ser man rätt sällan, tonårsbarnen har inte råd att flytta hemifrån och vi är många som inte vågar räkna på pensionen.

Vi tycker inte man behöver komplicera saker. Det saknas tydligen pengar både till vägunderhåll och välfärd. Eller gör det verkligen det? Dagens Sverige är faktiskt ett av de rikaste samhällen som någonsin funnits. De senaste årtiondena har de rika blivit rikare väldigt snabbt och antalet miljardärer har exploderat. Bara storbankerna har gjort cirka 100 miljarder i vinst varje år. Det motsvarar nästan 200 000 fler undersköterskor.
Till skillnad från andra politiker så ser vi här en lösning på samhällsproblemen. De allra rikaste och de största företagen får sina pengar från kapitalinkomster – som arv, aktievinster, utdelningar och bonusar. De vinsterna beskattas mycket lägre än din lön. Med lite vanlig hederlig omfördelningspolitik skulle vi faktiskt ha råd att både sänka skatten på arbetsinkomster, rusta upp vägar, bygga bostäder och se till att vi får en värdig välfärd. Då skulle vi också få ett jämlikare samhälle då de rikaste faktiskt skulle få betala sin andel fullt ut. Om du inte tillhör mångmiljonärerna så är det faktiskt troligt att du skulle tjäna på vänsterpolitik.
Fundera på saken – kanske representerar vi dina intressen också!

Läs ledaren på sidan två i tidningen Vänstern i Norrköping.