Vänsterpartiet fick två mäktiga tavlor av norrköpingskonstnären Stefan Teleman

Se filmen från kulturnatten!

Vänsterpartiet Norrköping fick under Kulturnatten 2020 äran att motta två mäktiga tavlor av norrköpingskonstnären Stefan Teleman. Avtäckningen skedde på fredagskvällen 25 september. På grund av pandemin inför en begränsad föranmäld publik. För att dela med oss till alla medlemmar så har vi dock filmat tavlorna och konstnärens egna ord om verken.

Filmen finns här

Och bilder här

Vår ordförande Marcus Posada tackade för gåvan.
–       Det här är fantastiskt kul och vad jag vet var vi det enda parti som arrangerade något under kulturnatten i år. Motiven är baserade på ett känt textiltryck som spreds över hela Sverige. Vi är oerhört tacksamma mot Stefan för gåvan som passar väldigt bra hos oss – verken kan ju ses som hyllning till Norrköpings textilarbeterskor som med hårt slit under tuffa förhållanden byggde stadens välstånd.

Stefan Teleman själv kommenterade:
–        Temat var hela tiden att komma åt det arbete som låg bakom textilstaden Norrköping. Några av tavlorna i serien skulle hänga på Kolmårdens (numer nedlagda) vårdcentral. Jag ville att folk som kom dit skulle känna igen sig, man skulle associera till de erfarenheter man själv hade. Det var oerhört mycket damm i textilfabrikerna så det är inte underligt om många av arbetarna hamnade på sanatoriet eller vårdcentralen till slut.