Val 2022

Pressträff om vänsterns vallöften

På måndag 1 augusti 10.30

presenterar Norrköpingsvänstern sin valplattform för nästa mandatperiod.
Platsen är Espresso HouseArbetets museum.

Det tre viktigaste frågorna är Äldreomsorgen, Tryggheten och Klimatomställningen. De är dessa frågor vänstern går till val på och kommer att genomföra stora reformer inom under nästa mandatperiod om man får norrköpingsbornas förtroende. På pressträffen presenteras också partiets minimikrav för att ingå i ett styre av kommunen. Nicklas Lundström är gruppledare och förstanamn för partiet:

–  Vi vill vara glasklara mot Norrköpingsborna nu när vi söker deras förtroende i valet. Det ska vara tydligt hur Norrköping kommer att byggas starkt igen om vänstern är med och styr. Inom äldreomsorgen ska lönerna höjas med en tusenlapp och privatiseringen skrotas. För att bygga trygghet ska fattigdomen bekämpas och alla barn ha rätt att gå i förskolan. För klimatet och jobbens skull ska den förnyelsebara energin byggas ut och flygplatsen läggas ner.

Sara Perlman är partiföreningens ordförande och fortsätter:

–  Vi är inte intresserade av att snacka fint utan vi vill göra ett grymt val, sätta oss och förhandla med andra partier och sedan göra verkstad av våra löften. Alla ska veta att en röst på vänstern kommer att ge höjda löner i äldreomsorgen, rätt till förskola för alla barn och verkliga klimatsatsningar.

Valplattformen kommer också att delas ut på pressträffen.