Koalitionen i Norrköping presenterade tilläggsbudget för 2009!

Sverige och världen befinner sig i den värsta ekonomiska krisen sedan 1930-talet. Några länder har en så svår ekonomisk situation att staten i det närmaste är bankrutt. Så illa är det inte i Sverige även om vi ser hurantalet varsel ökar och hör om hur många kommuner har svårt att klara sin ekonomi och behålla kvalitén i välfärden.   I Norrköping står vi trots allt väl rustade. Att ta sig igenom krisen kommer att ta tid och vara besvärligt och vi ser med stor oro på vilka konsekvenser den skapar. De kommuner som inte på ett tidigt skede gör något kommer att få brottas med stora problem lägre fram, problem som i slutändan drabbar de medborgare som redan har det allra tuffast.    Vår politik sätter människan i centrum. I den globala ekonomiska krisen vill vi värna om den kommunala välfärden och människornas situation. Oavsett om det är kris eller inte så behöver barnen i skolan lärare som kan undervisa och våra äldre behöver vård och omsorg. Våra tre partier har lovat norrköpingsborna en hög kvalitet i vård, skola och omsorg. Det är ett löfte vi tänker fortsätta att hålla även när tiderna blir kärvare. Vi måste samtidigt våga värna om det som skapar trygghet och välmående för oss alla. Vår kommun har så mycket att erbjuda i form av ett rikt utbud av kultur- och fritidsaktiviteter samt många omtyckta parker och en levande stadsmiljö.   Vi lägger nu fram en tilläggsbudget för att på ett tidigt stadium möta de utmaningar som krisen ställer oss inför. Nästan alla verksamheter i kommunen kommer att känna av krisen genom olika typer av neddragningar. Vi är medvetna om att det kommer att bli tufft under några års tid. Samtidigt är vi medvetna om att effekterna av krisen kan mildras om vi agerar i ett tidigt skede och inte behöver ta till mer drastiska åtgärder senare.   Våra medarbetare är den gemensamma välfärdens viktigaste tillgång. Vård, skola och omsorg är beroende av att vi har medarbetare som tar hand om våra barn och våra äldre men också att vi har medarbetare som mår bra och orkar trots kärva ekonomiska tider. Vi inför nu ett tillfälligt anställningsstopp i Norrköpings kommun men vi kommer inte att lägga några varsel. Ingen medarbetare i Norrköpings kommun kommer så som läget ser ut nu att bli uppsagd till följd av den ekonomiska krisen. Vi kommer också, trots krisen, att erbjuda alla medarbetare i Norrköpings kommun den sysselsättningsgrad de önskar. Vi är väl medvetna om att det kommer att bli tufft inom många sektorer när man inte kan anställa fler personer men vi anser att alternativet är värre. Om vi varslar och säger upp medarbetare drabbas människor hårt och det är det alltid de unga som drabbas värst. Vi vet också vilka effekter arbetslöshet har för varje individ och familj som drabbas.   Läget ser väldigt allvarligt ut för många människor runt om i landet. I den värsta lågkonjunkturen på mycket länge har vi en regering som sänkt ersättningen i a-kassan, höjt avgiften till densamma så att många nu helt står utan ett a-kasseskydd och som dessutom skapat regler som gör att många riskerar att inte få någon sjukförsäkring. Som om detta inte vore nog har man också kraftigt försämrat möjligheterna till omskolning via vuxenutbildning. När svenska kommuner behöver extra resurser och när arbetslösa behöver hitta nya vägar väljer regeringen att lägga pengarna på skattesänkningar. Allt detta kommer att drabba många människor väldigt hårt. Det kommer också att drabba kommunerna i form av att allt flerkommer att behöva försörjningsstöd eller hjälp via socialtjänstens försorg. Vi ser med stor oro på den här utvecklingen och därför kommer arbetsmarknads- och vuxenutbildningsnämnden samt socialnämnden inte att få lika stora besparingskrav som övriga nämnder. Vi hoppas nu att regeringen tar den ekonomiska krisen i kommunerna på största allvar genom extra satsningar som kan gå till att värna välfärden i vård, skola och omsorg.   Den ekonomiska krisen kan lätt liknas vid en besvärlig uppförsbacke. Vi anser att man inte bara kan bromsa utan också, som vid en uppförsbacke, måste orka satsa.De senaste åren har vi gjort många bra investeringar för Norrköping. Idrottsparken, hamnen, spårvägen samt satsningar på vägar ger något tillbaka till Norrköping, både i form av arbetstillfällen men också för att locka människor och företag till kommunen. Vi har nyligen gjort en stor statning på klimatinvesteringar som är viktiga på flera sätt – positiva miljöeffekter och nya arbetstillfällen. Nu drar vi ned på investeringstakten. Vi kommer inte heller att tidigarelägga några planerade investeringar.   Vi kommer tyvärr få upplevanågra tuffa år där kvalitén i verksamheten inte kommer utvecklas som vi önskat. Vi kommer allaatt märka av försämringarna på olika sätt men vi är övertygade omatt den här tidiga insatsen kan skapa ett bättre läge för Norrköping än om vi väntar. När väl denna kris är över såstår vi väl rustade och med ett gott utgångsläge inför framtiden.

Mattias Ottosson (s)             Kerstin Hildebrand (v)          Stefan Arrelid (mp)