Debattinlägg i NT av Ricardo Olivares och Emil Broberg.

Debattartikel i NT, den 29 september, av Ricardo och Emil. #Landstingspolitiken.

.

Vilka vårdcentraler vill FP stänga?

När Folkpartiet försöker presentera sin politik för framtidens primärvård är det tydligt att de saknar en tydlig förankring i verkligheten och hur de regler som de själva beslutat om fungerar för vårdcentralerna.

För att fler små privata vårdcentraler ska kunna öppnas vill Folkpartiet alltså ställa lägre krav på vilka uppgifter som ska utföras på vårdcentralen. Vilka uppgifter som inte är så viktiga och kan strykas vill dock inte partiet redogöra för. Är det diabetessköterskorna, BVC eller någonting annat som de vill ta bort?

I de delar av Sverige som Folkpartiets vision om lägre krav blivit verklighet på kan vi se att konsekvensen blivit att de riktiga vårdcentralerna med bred kompetens som arbetar förebyggande med folkhälsan i centrum försvinner och ersätts av mindre läkarmottagningar.
Där bedrivs vården utifrån målsättningar om att dra ner på och strömlinjeforma verksamheten så mycket som möjligt för att maximera vinsten.

I förlängningen blir frågan också vilka vårdcentraler Folkpartiet kan tänka sig att stänga för att bereda vägen för sina små läkarmottagningar.
I Norrköping har de ju redan varit med och stängt två. Vilka står nu på tur, eller kan man till och med tänka sig att låta alla vårdcentraler försvinna för att underlätta för företagen i vårdbranschen?

Varje enskild individ som har behov av att besöka hälso- och sjukvården ska mötas utifrån sina behov. Då alla individer är olika och behoven skiljer sig kraftigt ser vi i Vänsterpartiet det som en absolut nödvändighet att vårdcentralerna består av flera personalgrupper med kompetens inom många områden.

Det är då man kan möta varje enskild individ utifrån dennes behov och dessutom har den bredd som garanterar patientsäkerheten. Det kommer man aldrig att klara på små privata läkarmottagningar och därför vill vi i stället satsa på primärvården.

EMIL BROBERG (V), gruppledare Vänsterpartiet; RICARDO OLIVARES (V), Hälso

Länk till NT´s debattsidor