Kommunalrådet har ordet.

Vårtider är budgettider!

Knappt har kommunstyrelsen haft sin bokslutsdag förrän det är dags att börja tänka på nästa års budget!

Om någon vecka träffas Lasse, Bengt och jag för en första diskussion om årets upplägg mm. Förhoppningsvis får vi också en del underlag som talar om för oss vilka förutsättningarna är. Skatteprognoser avlöser varandra hela året, men vi kan ändå få en hint om åt vilket håll det barkar. I april kallar vi in gruppledarna från s-v-mp i varje nämnd för att fortsätta diskussionerna. Jag ser verkligen fram emot det!

Vilka vänsteravtryck vill vi göra i kommunens budget? Det måste vi diskutera i partiföreningen. Med en ungdomsarbetslöshet på nästan 25% och en utbildningsnivå som är lägre än i många andra kommuner behöver vi intensifiera samarbetet med arbetsförmedlingen och andra myndigheter. Och vi har ett verkligt missmatchnings-problem! Även om antal utlysta arbeten ökar något, så är det fler som går arbetslösa. Hur rustar vi våra ungdomar till att kunna ta de arbeten som bjuds ut på marknaden? Men framförallt – hur återspeglar vi den viljan i budgeten?

Jag är tacksam för både studierna i nationalekonomi i Linköping och bolagsstyrelseutbildningen hos PTK, men framför allt tackar jag livets hårda skola för att det sunda förnuftet inte gått förlorat. I samtal med varandra, kamrater, ska vi göra avtryck även i 2014 års budget!

/Mona Olsson, kommunalråd v