Öppet möte om Kvinnokonventionen

Vänsterpartiet Östergötland anordnade på torsdagskvällen ett öppet möte om FN:s Kvinnokonvention. Marianne Eriksson, styrelseledamot i UN Women och fd EU parlamentariker, var inbjuden att berätta om konventionen och lite om hur det ser ut i Sverige och övriga världen idag. Marianne är aktiv i UN Women, som arbetar internationellt och nationellt för att få regeringarna att arbeta efter Kvinnokonventionen. Marianne själv har mest jobbat med artikel 6, som handlar om prostituion och kvinnohandel.

Kvinnokonventionen antogs redan 1979, den kom alltså före den mycket mer omtalade Barnkonventionen.  I konventionens 30 artiklar slås kvinnors rättigheter i alla livets aspekter fast. Den är relativt okänd, men skulle kunna vara ett viktigt stöd för arbetet för verklig jämställdhet.

Mötet diskuterade några av artiklarna och kom fram till att konventionen skulle vara bra att luta sig mot både politiskt och inom de kommunala verksamheterna. Det finns också behov av någon form av samordning av den lokala kvinnokampen här i Norrköping ansåg man.

I mötet deltog 12 personer, 9 kvinnor och 3 män.

Öppet möte om Kvinnokonventionen
Foto: Linda Snecker