Miljöpolitik

Miljögruppen har fyllt ett år!

Nu har miljögruppen funnits i ett år och därför vill vi uppmärksamma vad som gjorts. Det har varit ett år med många aktiviteter, vi har faktiskt gjort allt som vi planerade att göra. Gruppen har träffats en gång i månaden på partilokalen och ibland oftare i andra sammanhang, som i Omställning Norrköping. Syftet med gruppen har varit att synliggöra Vänsterpartiets miljöpolitik utåt i lokalmedia och att påverka och utveckla miljöpolitiken internt. Nedan följer en kort resumé över året som gått.

Debattartiklar eller insändare har skrivits en gång varje månad av någon i miljögruppen. Innehållet har varierat och berört lokal, nationell och internationell miljöpolitik. Några exempel på ämnen har varit kollektivtrafik, konsumtion och klimatpolitik. Alla debattartiklar har publicerats i NT och/eller Folkbladet. Det innebär att Vänsterpartiet Norrköping nått ut med miljöpolitik minst en gång i månaden!

Under hösten skickade partiet centralt en ny klimatrapport som vi i miljögruppen skrev en remiss på. Klimatrapporten var en översiktsrapport som bland annat tog upp hur nya EU-lagar påverkar klimatet men också hur den borgerliga regeringen ökat växthusgasutsläppen. Rapporten fastslog att istället bör Sverige satsa på gröna jobb och att höja ambitionerna i klimatfrågan.

Den 19 september var det miljötema på ett medlemsmöte. Då bjöd vi in kommunekologen Eva Siljeholm som talade om Norrköping ur ett ekologiskt perspektiv. Det inte alla vet, är att Norrköping har flera ovanliga arter som skyddas av EU-lagstiftning men som ständigt måste övervakas.

Omställning Norrköping är startat. Norrköpings miljöorganisationer har förr samverkat men arbetet har avstannat, men numera är det uppstartat och Vänsterpartiet är en medverkande kraft och inom ramen för Omställning breddar vi våra samarbeten med stadens viktiga miljöorganisationer och ökar det lokala engagemanget.

grönomställning

I december kallade miljögruppen till ett brainstormingmöte för att höra medlemmarnas synpunkter på miljöpolitiken. Syftet var att spåna fram nya idéer på lokal miljöpolitik inför valet 2014. Då dök inte så många medlemmar upp, men det blev några idéer som kanske kan utvecklas till valet.

Inför distriktsårskonferensen drev miljögruppen tre motioner varav två bifölls av konferensen. Den ena motionen handlade om att distriktet ska köpa vegetariskt och ekologiskt så långt som möjligt, den andra om att se över hur så kallade klimatbudgetar kan utvecklas i kommunerna.

Årets kanske största arbete var att skriva ett ytterligare remissvar som är en del av det kommande eko-eko programmet. Vi fick uppdraget av styrelsen och det resulterade i ett 17 sidor långt dokument. Under kongressen 2012 beslutades att tillsätta en grupp som ska förena partiets ekonomiska politik med en ekologisk politik. Syftet är naturligtvis att se över och utveckla en mer enhetlig politik som förenar de två områdena. Det var många tunga frågor som behandlades, som hur man ska säkerställa en ökad välfärd för vissa människor i världen utan att överutnyttja jordens begränsade resurser. Maila till letter2deniz[a]hotmail.com om du vill ta del av svaren.

Riksdagsgruppen bjöd in till ett klimatseminarium den 19 april. Det var en späckad dag med föreläsningar med medverkande från Naturvårdsverket, Vindkraftföretaget O2, Svenskt Näringsliv och Stockholm Environment Institute. Det är tydligt att Vänsterpartiet är det riktiga miljöpartiet och att det finns ett enormt intresse för frågorna. Se tidigare rapport för mer information.

Den 7 maj besökte Vänsterpartiets miljötalesperson Jens Holm Norrköping. Han besökte Hyresbostäder som berättade om sina energieffektiviseringar i projektet Energikoll, eftermiddagen spenderades på SMHI för att diskutera klimatanpassning. Kvällen avslutades med ett välbesökt möte på ABF där han berättade om hur man kan ställa om Norrköping.

Till hösten ser vi fram emot att starta upp en liknande grupp tillsammans med Vänsterpartiet Linköping!

Tack för det stora och fina förtroendet vi fått att driva och utveckla (V)år miljöpolitik. Nu tar vi sommar!

/Miljögruppen
genom Deniz Tütüncü