Svar på debattartikel i Folkbladet

Peter Butros och Ricardo Olivares skriver i Folkbladet, den 20 september, om att Vänsterpartiet vill ha en jämlik skolan.

Artikeln är ett svar till en artikel ett par dagar tidigare,  av Stefan Hagfeldt (M) Päivi Johansson (M), dom skrev under rubriken ”Sämre skola med Vänsterpartiet”

Här är länk till artikeln. ”Extremkapitalistiska moderater i skolan”.

Här nedan är Peters och Ricardos replik:

Vänsterpartiet förespråkar en jämlik skola där alla elever, oavsett vart i Sverige man bor eller vilken socioekonomisk bakgrund man har, skall ha tillgång till en bra och genomgripande utbildning. Det är viktigt både för att bredda barnens möjligheter men också för att säkerställa en fortsatt hög utbildningsnivå i Sverige.

Replik

I Moderaternas Sverige säljs istället skolan ut till vinstdrivande riskkapitalbolag där utbildning och våra barns framtid hanteras som vilken handelsvara som helst.

Moderaterna Stefan Hagfeldt och Päivi Johansson beskriver tydligt i en debattartikel i Folkbladet (19/9) hur skillnaderna och motsättningarna ökar mellan skolor i små och stora kommuner de senaste åren. Att det finns skillnader på utbildning mellan små och stora kommuner är helt riktigt. Men att som ledande parti i regeringsställning, med högsta ansvar för skolans utveckling, beskylla oss i Vänsterpartiet för de allt sämre skolresultaten är knappast trovärdigt.

Sanningen är att den moderata skolpolitiken snarare ökat de allt mer snedfördelade skolresultaten och spätt på motsättningarna inom den svenska skolan. Svenska Vetenskapsakademin, en framstående samling svenska forskare och vetenskapsmän, förkastar den moderata skolpolitiken och konstaterade i en debattartikel i SvD redan i våras att den konkurrensutsatta och vinstdrivande privata skolan inte har visat några som helst positiva effekter och att den snarare ger upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet. Av den anledningen föreslår man därför, på samma sätt som vi gör i Vänsterpartiet, att skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör avskaffas.

Stefan Hagfeldt och Päivi Johansson pekar på de försämrade skolresultaten i 55 små kommuner med bara en grundskola och hävdar att om bara de hade varit konkurrensutsatta så hade resultaten varit mycket bättre. Men det finns inga hinder för några privata friskolor att etablera sig i de mindre kommunerna om de verkligen vill. Det är Skolverket och inte kommunerna som ger friskolor etableringsrätt.

Att friskolorna ändå finns koncentrerade till de större städerna är symptomatiskt för hela friskolereformen. De privata friskolorna etablerar sig bara där förhoppningar om stora vinster är som allra störst. Friskolorna har inget verkligt intresse i barnens likvärdighet eller utbildning. De är hellre ute efter att plocka ut så stor vinst som möjligt. Det är tydligt att i Moderaternas Sverige är det rimligt att hantera barns utbildning som vilken konkurrensutsatt handelsvara som helst.

Men det finns alternativ. I svensk politik finns en klar och tydlig skiljelinje för vilken väg Sverige skall fortsätta gå. Ett starkt Vänsterparti är en garant för en rödgrön politik utan privata vinster i välfärden, där skolan är jämlik och erbjuder en likvärdig utbildning för alla. Det står i skarp kontrast till Moderaternas fortsatta hänsynslösa utförsäljning av det som vi äger gemensamt. Det är anmärkningsvärt att den extremkapitalistiska skolpolitiken som Moderaterna står för inte har någon annan motsvarighet i världen än i Chile. Hur vi slutligen skall ha det bestämmer Du.

Peter Butros och Ricardo Olivares