Sjukvården är inte till salu

Vänsterpartiets förslag för primärvården i Norrköping

Vänsterpartiet är vårdcentralernas parti. Vi ser att vårdcentralerna är grunden för hälso- och sjukvården. Det är där som det viktigaste arbetet för att förbättra befolkningens hälsa bedrivs och det är här som de allra flesta medborgarna får sina behov av hälso- och sjukvård tillgodosedd. I detta dokument presenterar Vänsterpartiet i Östergötland några viktiga punkter för att stärka och bygga upp vårdcentralerna i Norrköping.

Vårdcentraler utan vinstintresse

Vänsterpartiet vill att hälso- och sjukvården ska drivas utan vinstintresse. Norrköping är den kommun i hela Östergötland med flest privata vinstdrivande vårdcentraler. Detta är bland annat resultatet av medvetna beslut från de borgerliga partierna i landstinget som under mandatperioden stängde två centrala vårdcentraler, Kungsgatan och Väven. Detta lämnade såklart utrymma för en mycket stor kundtillströmning till den då nystartade privata vårdcentralen Medicinskt Centrum.

Idag kan vi se konsekvenserna av detta. Medicinskt Centrum har tidigare tvingats betala vite på grund av brister i verksamheten. Nu står de återigen under det hotet då de inta kan hålla kvalitetskraven. Medicinskt Centrum är också en av landets sämsta vårdcentraler enligt den Nationella patientenkäten som presenterades under våren. Detta hade aldrig hänt om inte de borgerliga partierna valt att stänga de uppskattade landstingsdrivna vårdcentralerna.

Om Vänsterpartiet får bestämma kommer vi att verka för att de vinstdrivna vårdcentralerna ersättas av icke-vinstdrivande verksamheter eller att landstinget ta över driften.

Mer resurser till områden med hög ohälsa

Vänsterpartiet kommer vid en valseger se till att vårdcentralerna får mer ekonomiska resurser. Detta är helt nödvändigt för att rusta upp verksamheten som ofta sliter allt för hårt. Nya resurser ska främst gå till områden med hög andel lågutbildade, fattiga och personer med hög ohälsa.

Vänsterpartiet vill också att de resurser som idag finns för primärvården ska omfördelas. Det mycket tydliga samband som finns mellan befolkningens sociala sammansättning och ohälsa ska få ett större genomslag. Det kommer att innebära att resurser flyttas t.ex. från Linköping till Norrköping och mellan vårdcentralerna i Norrköping. T.ex. skulle cityhälsan söder få ökade resurser för att bättre kunna arbeta för att minska ohälsan i befolkningen.

Öppna utbildningsmottagning vid Cityhälsan söder

Vårdcentralerna har ett mycket stort behov av att rekrytera läkare. Det har under en tid varit svårt. Därför har Vänsterpartiet drivit att landstinget ska avsätta resurser för att det ska öppnas en så kallad utbildningsmottagning vid Cityhälsan söder i Norrköping. Detta innebär att läkare med utländsk legitimation får möjlighet att dels lära sig språket men också skolas in i den svenska primärvården. Detta har med mycket stor framgång provats vid Skäggetorps vårdcentral i Linköping. Redan nu vet vi att landstinget kommer att följa Vänsterpartiets förslag och en utbildningsmottagning kan öppnas senast i januari 2015. Det är ytterligare en viktig vänsterseger i arbetet för en bättre hälso- och sjukvård för norrköpingsborna.

Nationellt föredöme i arbetet mot ojämlik vård

En av vårdens absolut största utmaningar är att ge medborgarna en jämlik vård. Så är det inte idag. Den som är rik och välutbildad får bättre hälso- och sjukvård än den som är fattig och lågutbildad. Detta måste ändras. Det är dock inte enkelt.

Vänsterpartiet har dock en rad förslag som ska göra att landstinget i Östergötland ska bli ett nationellt föredöme i arbetet för en jämlik vård. Vi kommer att tillskjuta ekonomiska resurser för forsknings- och utvecklingsprojekt som i nära samarbete med vårdcentralerna ska arbeta för att målet om jämlik vård ska uppnås.

Fler öppna mottagningar

Vänsterpartiet vill att fler vårdcentraler ska ha så kallade öppna mottagningar. Dit kan patienter komma utan att boka tid via telefon. Detta är en framgångsrik satsning som redan pågår vid Cityhälsan söder och Vänsterpartiet vill att fler ska införa detta. Öppna mottagningar har visat sig vara ett bra instrument för att möta personer som annars upplever det svårt att komma in i vården och få den hälso- och sjukvård de har behov av.