(V) i Norrköping: Skrota fas 3!

I dagens Folkbladet den 17 juni har Nicklas Lundström en debattartikel angående fas 3.
Här är länk till artikeln.

skrota fas3

V Norrköping: Skrota fas 3!

Idag stängs 10 000-tals människor in i den ovärdiga tvångsåtgärden Fas 3. Det handlar om människor som varit arbetslösa ett visst antal dagar som måste gå till denna sysselsättning 8 timmar om dagen för att få ut 65 % a-kassa vilket inte blir många kronor för de allra flesta.

De företag som arrangerar förvaringen får dock uppåt 7000 kronor i månaden för varje deltagare. En lukrativ bransch som dragit till sig många oseriösa företag. Dessutom tjänar man såklart mer pengar ju mindre aktiviteter man har för deltagarna – sådant kostar ju.

Fas 3 är inte bara en tvångsåtgärd – det är dessutom i stort sett förbjudet att utföra verkliga arbetsuppgifter och svårt att få någon verklig och kompetenshöjande utbildning. Föga förvånande växer deltagarantalet i Fas 3 då det inte är många som går vidare till jobb eller utbildning. Väldigt många vittnar om åtgärdens nedbrytande effekt på självförtroende och möjligheter att få jobb.

Det tror jag det – sitta på en menlös åtgärd 8 timmar om dagen utan lön är knappast bra för någon. Vittnesmål om detta har senaste veckorna bland annat funnits i Folkbladet och Corren. Människor har personligen berättat för mig hur de suttit och målat blomkrukor inom FAS 3 i Norrköping – blomkrukor som sedan slängdes bort!

En mer inlåsande, dyr och ineffektiv åtgärd för att skapa jobb har Sverige aldrig upplevt. Det är faktiskt svårt att ens fantisera ihop något som skulle vara lika värdelöst när det gäller att minska arbetslösheten, och för den sakens skull visa lite vanlig mänsklig respekt för deltagarna.

Vi i Vänsterpartiet tycker att Fas 3 ska skrotas och ersättas med fler vuxenutbildningsplatser eller kortare anställningar med riktig lön. Det ger effekt och minskar arbetslösheten istället för att vara ett meningslöst förvar. Självklart tror vi på en ny rödgrön regering som stoppar dessa vansinnigheter.
Men oavsett hur valet går nationellt så lovar vi i Vänsterpartiet att se till att sluta med det i kommunens regi. Vår kommun ska inte hålla på med Fas 3 om vi får väljarnas förtroende.

Nicklas Lundström, ordförande Vänsterpartiet Norrköping
(Folkbladet Debatt den 16 juni 2014)