Manifestation mot förföljelser av kristna. Stöd för befolkningen i Gaza!

Igår lördag den 2:e juli hölls en manifestation mot förföljelserna av kristna och andra minoriteter i Irak och Syrien. Över tusen Norrköpingsbor deltog.

Bland talarna fanns Vänsterpartiets kommunalråd Mona Olsson. Andra talare var Lars Stjernkvist och kyrkoherde Thomas Wärfman, samt folkpartistisk riksdagsman Fredrik Malm. ”Söndagen den 22 juni var den första söndagen på 1 600 år som kyrkklockorna inte har ringt i staden Mosul” sa  Michel Yousef, en av arrangörerna. Flera vänsterpartister i Norrköping deltog också i manifestationen.

I Stockholm och Göteborg hölls liknande manifestationer samtidigt. I Stockholm höll Jonas Sjöstedt ett tal där han fördömde förtrycket och krävde att förföljelserna upphör.

Mona talar1
Mona talar

många samlade
PeterBoch HadeelH
Peter Butros och Hadeel Hasan.

Bakgrund:

I den Irakiska staden Mosul uppskattades 2003 den kristna befolkningen vara cirka 35.000, idag beräknas endast 70 assyriska familjer bo kvar. Terrorgruppen Islamiska staten intog Mosul i mitten av juni och gick ut med ett ultimatum att alla kristna är tvungna att konvertera till islam, betala extra skatt eller dö. Nå har nu de sista kristna flytt staden. Kloster, kyrkor och andra helgedomar har sprängts sönder.

I veckan som gick fördömde FN:s säkerhetsråd och  generalsekreteraren för Organisationen för islamiska samarbete (OIC), Iyad Ameen Madani, förföljelsen av de kristna i Mosul.

Fler än 600.000 människor beräknas vara på flykt i området.

Vi påminner om dagens manifestation till stöd för befolkningen i Gaza. Kl. 16.00 på Tyska Torget!

Välkommen att delta!

manifgaza