Äldreomsorg

Debattartikel i Norrköpings Tidningar. Om äldreomsorg.

Mona Olsson och Nicklas Lundström skriver i Norrköpings Tidningar, fredag den 13 februari, om valfriheten i äldreomsorgen.

Här är länk till artikeln. (kan kräva inlogg)

debattartikelNT13febrMonaNicklas
Klicka för större bild

Läs texten här nedan:

När Socialdemokraterna och Kristdemokraterna styr Norrköping tillsammans så drabbades vår äldreomsorg först. Vänsterpartiet har haft ansvar för Norrköping Äldreomsorg i åtta år, vi är medvetna om att det behövs mer resurser för att ge våra äldre den värdiga omsorg de förtjänar och våra medarbetare möjligheterna att göra sitt jobb på bästa sätt. Det har varit tufft när vi styrt under en regering som ständigt prioriterat skattesänkningar framför de välfärdssatsningar som verkligen behövs.

Trots att vi har en ny regering och att Vänsterpartiet gjorde ett bättre val än senast i kommunen så samarbetar Socialdemokraterna nu med KD som fått ansvar för Norrköpings äldreomsorg. Den första konsekvensen blev att reformen Mina Timmar skrotades av S och KD. En satsning som Vänsterpartiet arbetat länge med och som skulle innebära fler anställda i äldreomsorgen och att kommunens äldre skulle få bestämma vad de villa ha hjälp med av hemtjänsten. Satsningen som skulle ha inneburit verklig valfrihet var faktiskt ett vallöfte också från Socialdemokraterna i Norrköping.

När kommunens budget skulle läggas var det dock bara Vänsterpartiet som hade med de 15 miljoner som skulle behövas för attmonawebb förverkliga Mina Timmar i kommunen. Från S och KD:s sida fanns det inga extra satsningar på äldreomsorgen. Den 10:e februari fattade kvartetten det slutgiltiga beslutet att lägga ner Mina Timmar i vård- och omsorgsnämnden. Inga socialdemokrater reserverade sig mot beslutet.

I stället utlovas nu en sorts valfrihet som inte ska kosta något alls, enligt Lars Stjernkvist. Och som med andra ord inte innebär någon mer personal heller. Vad detta betyder vet vi inte ännu, men vi hoppas att S inte tänker svika ytterligare ett kommunalt vallöfte och privatisera Norrköpingsbornas äldreomsorg genom att införa LOV. Sådana privatiseringar skulle också gå rakt emot den överenskommelse om att stoppa vinsterna i välfärden som NicklasELjuniden socialdemokratiska regeringen slutit med Vänsterpartiet.

De allra flesta torde förstå att kvalitet och valfrihet handlar om just mer tid och personal. Precis det Mina Timmar skulle ha inneburit och som Kvartetten nu skrotat. Vi kommer att fortsätta kämpa för mer resurser till äldreomsorgen och kan bara hoppas att de styrande socialdemokratiska och borgerliga partierna tar sitt förnuft till fånga.

Mona Olsson (V) Oppositionsråd

Nicklas Lundström (V) Kommunstyrelseledamot

(I Norrköpings Tidningar den 13 februari 2015)